11 november 2014 t/m 1 maart 2015

David Copperfield schrijft brief aan bezoeker

Wereldberoemde illusionist Copperfield is fervent verzamelaar van automaten

Vanaf dinsdag 11 november wordt er een hoofdstuk over David Copperfield, als groot verzamelaar van automaten, toegevoegd aan de tentoonstelling Moving Magic in Museum Speelklok. David Copperfield is de wereldberoemde Amerikaanse illusionist en net als Hans Klok een groot fan van Jean Eugène Robert-Houdin (1805 -1871), de automatenbouwer en grondlegger van het huidige illusionisme. Copperfield bezit een aantal unieke en uiterst kwetsbare automaten van Houdin. In een brief aan de bezoeker van Museum Speelklok beschrijft Copperfield zijn fascinatie voor de automaten uit de tentoonstelling Moving Magic en zijn eigen collectie.

David Copperfield in zijn museum in LA _ Fotocredits Homer Anthony Liwag

Exclusieve filmopnames en foto’s
Copperfield heeft in zijn museum in Las Vegas een bijzondere verzameling Franse automaten. Ook van de grote Jean Eugène Robert-Houdin. Omdat alle automaten erg fragiel zijn, was het niet mogelijk om ze tentoon te stellen in Museum Speelklok. Maar David Copperfield kwam met een oplossing. Hij schreef een persoonlijke brief aan alle bezoekers van Museum Speelklok! Daarnaast stelt Copperfield van 8 november 2014 t/m 1 maart 2015 een filmopname van één van zijn Houdin-automaten en foto’s van andere automaten beschikbaar aan Museum Speelklok. Deze opname en foto’s zijn exclusief en nergens anders te zien!

Het museum van David Copperfield
In 1992 begon David Copperfield The International Museum and Library of the Conjuring Arts in Las Vegas. Zijn totale collectie bestaat uit 80.000 objecten die allemaal gerelateerd zijn aan de geschiedenis van het illusionisme. Hij heeft ook een bijzondere verzameling 19de eeuwse automaten. Deze zijn alleen op uitnodiging te zien in zijn museum in Las Vegas.

Tentoonstelling Moving Magic
Moving Magic laat je in verwondering brengen door de 19de-eeuwse automaten uit Parijs. Deze mechanisch bewegende mens- of dierfiguren betoveren jong en oud al meer dan 100 jaar met hun ingenieuze goocheltrucs, levensechte bewegingen en bijpassende melodieën. Illusionist Hans Klok neemt je in deze tentoonstelling mee in de magische wereld van 19de-eeuwse automaten. De grote 19de-eeuwse automatenbouwer en uurwerkmaker Robert-Houdin – de grondlegger van de huidige goochelkunst – inspireert Hans Klok nog dagelijks. De tentoonstelling Moving Magic is nog tot 1 maart 2015 te bezoeken. Nu met een extra hoofdstuk.