20 december 2014 t/m 4 januari 2015

Kerstsprookje De Notenkraker in Museum Speelklok

Een verhaal met een muizenkoning, een suikertaartfee en tinnen soldaatjes Tijdens de kerstvakantie kunnen alle kinderen elke dag om 14.00 uur komen luisteren naar het spannende voorleessprookje van De Notenkraker in Museum Speelklok.

De muziekinstrumenten van het museum spelen ook vrolijk mee met het interactieve kerstverhaal over Clara, de prins en de muizenkoning. Zo komt er natuurlijk muziek van Tsjaikovski voorbij en worden de bekende kerstliedjes Jingle bells en We wish you a merry christmas gespeeld op een orgeltje.

Kerstsprookje De Notenkraker in Museum Speelklok

De Notenkraker
Het gezin Staalboom viert kerstavond en Clara krijgt een notenkrakerpop van haar peetvader, de mysterieuze meneer Drosselmeijer. Haar broertje Frits maakt de notenkraker met opzet kapot en Clara legt het speelgoed in haar poppenbedje. Precies om middernacht gaat ze bij haar pop kijken. Op dat moment komt de notenkraker tot leven en verandert hij in een echte prins, maar de prins heeft één grote vijand! De griezelige muizenkoning. Kan de prins de muizenkoning verslaan en kan Clara de prins helpen?

• Wanneer: 20 december 2014 t/m 4 januari 2015 14.00 uur
  • Waar: Museum Speelklok, Steenweg 6 te Utrecht
  • Adviesleeftijd 5+
  • Toeslag op de entreeprijs: € 1,-
    Let op: kaartjes voor De Notenkraker worden vooraf en ter plekke in het museum verkocht. Het is helaas niet mogelijk om te reserveren. Op eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag is het museum gesloten.

Het ontstaan
Het oorspronkelijke verhaal van De Notenkraker stamt uit het begin van de negentiende eeuw. De Duitse schrijver E.T.A. Hoffmann schreef in 1816 het sprookje Nußknacker und Mausekönig. De Franse schrijver Alexandre Dumas bewerkte in 1844 het verhaal. Op deze bewerking werd in 1892 het ballet De Notenkraker gebaseerd. De choreografie werd gemaakt door de Franse choreograaf Marius Petipa en zijn Russische collega Lev Ivanov. Tsjaikovski componeerde de muziek. Het ballet De Notenkraker wordt nog regelmatig opgevoerd.