25 mei 2018

SPRING: City Symposium over technoperformance

25 mei 14:00u 16:00u Het Huis Utrecht Volwassenen

Tijdens het SPRING City Symposium spreekt museumdirecteur Marian van Dijk over hoe hedendaagse ontwikkelingen de historische ontwikkelingen op een nieuwe manier relevant maken in het kader van de tentoonstelling Robots love Music.

Technologie speelt een steeds actievere rol in ons dagelijks leven, industrie, onderwijs en wetenschap. Deze rol is steeds minder die van een passief gereedschap en steeds meer die van een partner in allerlei activiteiten. Deze ontwikkelingen vestigen de aandacht op technologie als performer en op wat SPRING Festival Fellow Jon McKenzie technoperformance noemt: de performance van technologische ‘agents’.

Het SPRING City Symposium stelt de relaties aan de orde tussen deze hedendaagse ontwikkelingen en een geschiedenis van technologische performers in de kunsten. McKenzie (Dean’s Fellow Media & Design, Cornell University) introduceert zijn ideeën over technoperformance. Daarop volgt een presentatie van Pedro Manuel (coördinator van de master Theatre Practices van ArtEZ) over zijn onderzoek naar de geschiedenis van theater zonder menselijke acteurs. Ook spreekt onze museumdirecteur Marian van Dijk over de internationale tentoonstelling Robots love Music. Zowel Pedro als Marian stellen op hun eigen wijze de relatie tussen historische en hedendaagse performance van technologie aan de orde, of hoe hedendaagse ontwikkelingen de historische ontwikkelingen op een nieuwe manier relevant maken.

Toegangsinformatie

Wil jij aanwezig zijn bij het symposium. Kijk dan op de website van SPRING voor de toegangsinformatie.

SPRING Festival

SPRING is terug! Na de geslaagde eerste editie van ons nieuwe festival SPRING in Autumn afgelopen oktober, keert SPRING in mei terug in de vertrouwde tiendaagse vorm. Kunstenaars van continenten over de hele wereld komen naar Nederland. SPRING programmeert vernieuwende voorstellingen van hedendaagse (inter)nationale theatermakers en choreografen.