31 oktober 2018

Taferelen avond in Museum Speelklok

31 oktober 17:30u 20:30u Museum Speelklok Volwassenen
Bestel tickets

Op woensdag 31 oktober is de eerste FOTODOK Taferelen avond op locatie, in Museum Speelklok!

Hebben robots emoties? Zijn ze creatief, of nieuwsgierig? Bestaan er hulpeloze robots? FOTODOK maakte in samenspel met Museum Speelklok een pop-up tentoonstelling op het Domplein, met de serie Uncanny Valley van fotograaf Jakob Weber (DU) en foto’s uit het archief van Spaarnestad Photo. Deze tentoonstelling geeft een unieke inkijk in het razende tempo waarin de robot zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld.

Sinds 2017 organiseert FOTODOK tijdens haar tentoonstellingen Taferelen, een avond met een rondleiding door de tentoonstelling, lekker eten en korte lezingen van een fotograaf & een (ervarings-)deskundige. Zij zorgen tijdens het eten voor ‘food for thought’ over een van de onderwerpen die in de tentoonstelling aan bod komen. Het gezelschap is altijd fijn en de sfeer relaxed. Om 20.30 sta je geïnspireerd weer buiten.

Schema van de avond
17:30 – 18:00 inloop, bij Museum Speelklok aan de Steenweg 6, Utrecht
18:00 – 18:30 rondleiding door Marian van Dijk, directeur van Museum Speelklok
18:30 – 20:00 aan tafel, onder het genot van twee lezingen
20:15 – 20:30 bezoek aan FOTODOK Loves Robots op Domplein

Het eten wordt zoals altijd verzorgt door Restaurant SYR. De sprekers op deze avond zijn onderzoeker Peter van der Putten en fotograaf Carl Alexander, die beiden hun kijk op robots en emoties met ons delen.

Peter van der Putten is creatief onderzoeker aan de Universiteit Leiden en geïnteresseerd in wat ons mens maakt – bijvoorbeeld intelligentie, creativiteit, emotie en religie – en hoe deze eigenschappen en fenomenen kunnen ontstaan in machines door middel van interactie en simple mechanismen zoals machine learning. Van der Putten gaat tijdens het eten in gesprek met de gasten over  Bots Like You, een gezamenlijk project met Maarten Lamers.

Fotograaf Carl Alexander stelt in zijn werk de vraag of technologie tegenwoordig nog een keuze is, en hoe we met die alomtegenwoordige aanwezigheid om kunnen gaan.

Kom je ook? Reserveer je kaartje à € 17,50 via deze link