5 november 2018

17 februari: Stomme film Metropolis met muziek van Daan van den Hurk op Fotoplayer

Tegenwoordig kunnen we ons een film zonder geluid niet meer voorstellen, maar vroeger was dit wel anders.

Stap 17 februari terug in de tijd en kom kijken naar de stomme film Metropolis, die tot leven komt met live muziek van de Fotoplayer. De Fotoplayer wordt deze avond bespeeld door niemand minder dan de bekende filmpianist Daan van den Hurk.

In de periode tussen de opkomst van het filmtheater en de invoering van de sprekende film waren stomme films erg populair. Vaak werden in theaters pianisten, simpele pianola, kleine ensembles of orkesten ingezet om de film te begeleiden, maar er werd ook gezocht naar mogelijkheden om de geluidseffecten uit te breiden. De American Fotoplayer Company bouwde een instrument waarmee meerdere geluidseffecten mogelijk werden door een druk op een knop of het trekken aan een koord. Bovendien bevatte dit instrument, de – ‘Fotoplayer’ – een piano, enkele registers orgelpijpen en percussie-instrumenten, waardoor het een heus eenmansorkest werd!

Metropolis
In een gigantische ondergrondse fabrieksstad rond het jaar 2027, toen de verre toekomst, komen arbeiders in opstand tegen de heersende intellectuele klasse. Hierdoor dreigt de futuristisch ogende bovengrondse stad vernietigd te worden. Freder ( gespeeld door Gustav Fröhlich), de zoon van de grote heerser, probeert met behulp van de profetes Maria (gespeeld door Brigitte Helm) een catastrofe te voorkomen. Om een opstand in de kiem te smoren, bouwt de bovenklasse een robot die sprekend lijkt op Maria.

De film Metropolis van regisseur Fritz Lang is de eerste sciencefictionfilm ooit gemaakt en was op vele vlakken zijn tijd ver vooruit. Sindsdien heeft de film nog altijd niet aan actuele kracht ingeboet.

Meer over Daan
Daan van den Hurk (1987) is pianist, componist en filmpianist. Hij studeerde vier maal cum laude af als jazzpianist, klassiek pianist en componist aan Het Utrechts Conservatorium. Hij geeft concerten door heel Nederland als solist en in duo’s en ensembles. Hij speelt bekend repertoire, maar is ook vaak vertolker van nieuwe en eigen composities. Ook soleerde hij bij verschillende Nederlandse orkesten.

Daans loopbaan als filmpianist, begeleider van films uit het ‘stille tijdperk’, begon bij de masterclass van de Giornate del Cinema Muto, waarna hij jaarlijks als filmbegeleider terugkeerde. Zelf heeft hij inmiddels ook een masterclass film begeleiden gegeven. Hij speelt wereldwijd op festivals en werkte onder meer samen met Chaplin-biograaf David Robinson. Daan is directeur en oprichter van het Nederlands Silent Film Festival, een jaarlijks festival dat plaatsvindt in Eindhoven.

• Datum: 17 februari
  • Tijd: 19:00 uur
  • Locatie: Museum Speelklok
  • Prijs regulier: €8,-. Kaarten zijn onderaan deze pagina verkrijgbaar.
  • Prijs Museumkaarthouders: Gratis. Let op: Museumkaarthouders moeten wel van tevoren reserveren. Dit kan door te mailen naar info@museumspeelklok.nl.