7 november 2018

t/m 3 maart: Documentaire over Robot uit Robots love Music te zien in Museum Speelklok

De documentaire ‘De Droom van de Androïde’, te zien in Museum Speelklok, vertelt het tragische verhaal van de Androïde Klarinetspeler. De Klarinetspeler is te zien in de tentoonstelling Robots love Music.

“De droom van de androïde” is een film van Leo van Maaren en Frank Herrebout. Deze film is vanaf 5 februari te zien in Museum Speelklok. De documentaire gaat over de Bredase uitvinder Cornelis Jacobus van Oeckelen, die tussen 1834 en 1838 in het diepste geheim zijn androïde klarinetspeler vervaardigde. Hij ging samen met de androïde op tournee door Nederland, Nederlands-Indië en de Verenigde Staten.  Van Oeckelen zou daar uiteindelijk in 1865 volkomen berooid aan zijn einde komen.

De androïde heeft ongeveer honderd jaar volkomen vergeten in het depot van een museum in Michigan gestaan. Daar werd hij ontdekt door John Gaughan, die de androïde weer gedeeltelijk restaureerde. En dan eindelijk na ruim honderdvijftig jaar is de androïde weer terug in Nederland. De androïde zelf is nog tot en met 3 maart te zien in de tentoonstelling Robots love Music in Museum Speelklok.

De rol van Van Oeckelen in de film wordt gespeeld door Geert Dekkers.

Vanaf 5 februari is de film elke dag te zien op twee vaste tijden per dag:
-11:00 uur
-15:00 uur
Locatie: Transeptzaal Museum Speelklok
Let op: Op donderdag 21 februari kan de film wegens omstandigheden helaas niet getoond worden.