1 maart 2017

3 t/m 9 april: Nationale Museumweek

Ontdek tijdens de Nationale Museumweek de prachtige en kleurrijke collectie van Museum Speelklok! Voor één week wordt ons straatorgel, De Drie Pruiken, extra in het zonnetje gezet.

Tijdens de Nationale Museumweek krijgt de Muzikale Rondleiding in Museum Speelklok een extra dimensie. Gedurende de Museumweek zetten de rondleiders het kleurrijke collectiestuk De Drie Pruiken extra in het zonnetje. Een collectiestuk van Museum Speelklok dat normaal gesproken niet wordt meegenomen in de Muzikale Rondleiding.

De 3 Pruiken

Het straatorgel De Drie Pruiken is een klinkend topstuk van ons museum. Rond 1900 werd het door het Parijse Gavioli et Cie gemaakt als kermisorgel. Daarna speelde het in Manchester, maar sinds 1923 is het als straatorgel in Nederland. In 1952 verbouwde Gijsbert Perlee het orgel. De drie beelden werden er toen op geplaatst, waarna het orgel De Drie Pruiken werd genoemd. Het speelde een rol in de eerste versie van de film Ciske de Rat. Bovendien reisde De Drie Pruiken in 2010 naar Shanghai, om daar te pronken in het Holland-paviljoen op de Wereldtentoonstelling.

De traditie van draaiorgels in Nederland is voor een groot deel te danken aan het verhuurbedrijf dat door Leon Warnies in 1875 werd opgericht. Orgeldraaiers hoefden geen duur orgel aan te schaffen en te onderhouden, maar konden dit bij hem huren.

De Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, dé brancheorganisatie voor musea in Nederland. De vereniging wil zo veel mogelijk Nederlanders kennis laten maken met prachtige museumcollecties, met ons aller museumschatten: ons échte goud! Het beoogde resultaat is meer waardering voor museale collecties bij het grote publiek.