23 oktober 2018

30 november: Laatste kans Shimon

Luister voor een laatste keer naar de bijzondere robot Shimon.

De hypermoderne marimba spelende muziekrobot Shimon uit de Verenigde Staten geeft vrijdag 30 november zijn afscheidsoptreden in Museum Speelklok. Het afscheid start om 16.15 uur in het Middenschip.

Na ruim twee maanden van dagelijkse demonstraties vertrekt Shimon eind november weer uit Museum Speelklok. Shimon vormt een belangrijk collectiestuk binnen de tentoonstelling Robots love Music. De muzikale robot van Gil Weinberg is misschien wel de slimste robotmuzikant die er op dit moment bestaat. Deze marimbaspelende robot is ontworpen om inspirerende muzikale interacties aan te gaan met mensen. Hij luistert naar zijn mede-muzikanten en improviseert met ze mee. Om het samenspelen te vergemakkelijken heeft Shimon een “hoofd” waarmee hij de muzikanten aankijkt en meebeweegt met de muziek.

Tijdens zijn afscheidsoptreden op vrijdag 30 november worden ook bezoekers voor een laatste keer uitgedaagd om samen met Shimon te spelen. De laatste demonstratie zal ongeveer 30 minuten duren en wordt feestelijke ingestoken.