14 oktober 2018

4 november: Culturele Zondag Utrecht Digitaal

We kunnen ons geen leven zonder smartphone, wifi, gps en social media meer voorstellen.

Tijdens Utrecht Digitaal presenteert Museum Speelklok een interactief robotprogramma, dat gratis toegankelijk is in het kader van de tentoonstelling Robots love Music. Het robotprogramma vindt plaats in de centrale hal van het museum en in het café.

Shimon de muziekmakende robot
Shimon is een Amerikaanse robot én marimba-muzikant. Hij kan samen met andere muzikanten improviseren en is zelfs in staat zijn eigen muziek te componeren. Door de connectie die mens en robot maken, ontstaat er nieuwe muziek. Benieuwd wat dat voor geluiden oplevert? En zou je ook weleens met een robot muziek willen maken? 4 november geeft Shimon een aantal demonstraties voor publiek. Als je goed oplet, zie je Shimon zelfs meedeinen met de muziek…

• 11:15-11:45 uur
  • 12:15-12:45 uur
  • 13:15-13:45 uur

Workshop Popping / dans als een robot
Popping dansers – waaronder World of Dance winnaar Sam den Hollander – kruipen 4 november in de huid van een robot. Door hun speciale techniek van het aanspannen en ontspannen van spieren ontstaat een robotische dansflow. Kom kijken naar deze spectaculaire combinatie van menselijke dansmoves met een vleugje robot. Aansluitend geven de dansers een workshop waarin ze jou zelf de techniek laten ervaren.

• 14:30-15:15 uur
  • 16:00-16:45 uur

Glittertattoos in robotstijl

In het café van het museum kan je een echte glittertattoo laten zetten. Een zilveren, blauwe, rode of gele; het kan allemaal!

• 12.00-15.00 uur

Familielezing robots en kunstmatige intelligentie
Wil je nog meer te weten komen over robots? Maak dan gratis kennis met de Wie Wat Waar Waarom familielezingen in TivoliVredenburg, georganiseerd door het Universiteitsmuseum Utrecht. Bezoek twee minicolleges, ontdek hoe robots worden gebruikt bij operaties en dat robots ook zacht kunnen aanvoelen. Kijk hier voor meer informatie.

• 11:00-11:30 uur: minicollege 1 over de operatierobot
  • 12:00-12.30 uur: minicollege 2 over soft robotics