5 november 2022

5 november: optreden Utrechts Kamerkoor en lezing Sint Eloyen Gilde

5 november 10:00u 17:00u Museum Speelklok Volwassenen

Op zaterdag 5 november sluiten wij onze Utrecht 900 viering af met een speciale dag in het museum!

De Muzikale Rondleidingen zullen op 5 november een historisch tintje hebben met Utrechtse liedjes en verhalen over de Buurkerk, de kerk waarin het museum is gevestigd. Je kunt een optreden bijwonen van het Utrechts Kamerkoor met een compositie speciaal gemaakt voor de viering van Utrecht 900. Daarnaast houdt het Sint Eloyen Gilde een lezing in het museum. Toepasselijk, want de Buurkerk was de plek waar het gilde eeuwenlang brood en geld uitdeelde aan de armen!

Je bent van harte welkom om het concert en de lezing bij te wonen op vertoon van je entreekaartje voor het museum (reguliere entreeprijs 14,-, gratis toegang met Museumkaart of de VIP-kaart van de Vriendenloterij).

• Aanvang optredens Utrechts Kamerkoor om 13.45 en 14.45 uur
  • Aanvang lezing Sint Eloyen Gilde om 15.30 uur (beperkt aantal plekken beschikbaar)

Utrechts Kamerkoor o.l.v. Bauwien van der Meer ‘Utrecht met recht’
Het Utrechts Kamerkoor (UKK) zingt in het kader van Utrecht 900 werken van componisten komend uit en werkzaam in Utrecht. Het koor laat zo horen hoe levendig de vocale traditie van de stad is. Componisten die aan bod komen zijn onder andere Hendrik Andriessen, Jetse Bremer en Monique Krüs.

Speciaal voor het 900-jarig bestaan van Utrecht heeft het UKK dankzij subsidie van de stad de compositie ‘Utrecht met recht’ kunnen laten vervaardigen (tekst Michiel Angenent, muziek Willem Wander van Nieuwkerk). Dit voeren zij ook op 5 november uit. Hier vind je meer info over het koor.

Lezing Sint Eloyen Gilde
Het Utrechtse gilde voor smeden is vernoemd naar Sint Eloy, een goudsmid en heilige (588-659) uit Frankrijk. De broodtafel waaraan het gilde eeuwenlang brood en geld verstrekte aan de armen is te zien aan de wand in het museumcafé. Later verplaatste de brooduitdeling en het geven van broodbonnen en overlevingspakketten zich van de Buurkerk naar het Sint Eloyen Gasthuis. Dit jaar heeft het gilde geld ingezameld voor de Voedselbank. In de middag houden Gert Bogers, huismeester van het Sint Eloyen Gilde en Joline Wijnands-Stoffel, conservator van Museum Speelklok een lezing waar dus ook niet-leden bij aanwezig kunnen zijn. Lees hier meer over het Sint Eloyen Gilde en het liefdadigheidswerk dat zij doen.

Brooduitdeling aan de armen. Jozef Hoevenaar, 1870-1890. Acquarel op linnen. Beeld: Utrechts Archief