29 januari 2015

Aapje Museum Speelklok in AD

Wat leuk! We staan in het AD van zaterdag. Het muziek-aapje fietst in een geel truitje rond over de platenspeeldoos.

Dit in verband met de start van de Tour de France in Utrecht dit jaar. In het museum zullen vanaf 26 maart verschillende Franse activiteiten georganiseerd worden. Hou de website en onze Facebookpagina in de gaten voor meer nieuws!

Aapje Museum Speelklok in AD

Fietsend aapje museum Speelklok draagt geel truitje

Een rondfietsend aapje op een mechanische platenspeeldoos in Museum Speelklok heeft een geel truitje gekregen. Het collectiestuk wordt onderdeel van een speciale Franse rondleiding door het museum die bezoekers vanaf 26 maart – 100 dagen voor de start van de Tour – kunnen zien.
Het fietsende aapje zit op een zogeheten vélocipède, een fiets met een heel groot voorwiel en een klein achterwiel. Uurwerkrestaurator Friedell ten Holt-Derksen zegt dat het gele truitje als een grapje bedacht is. ,,Ik was het aapje van hout, karton en papier aan het repareren toen ik op het idee kwam om hem een geel truitje te geven vanwege de tourstart.”

Om een truitje te breien voor het maar 2 centimeter hoge aapje (met op z’n rug het nummer 1) heeft Ten Holt-Derksen minuscule pennetjes moeten gebruiken en dun geel garen. ,,De trui heeft geen mouwtjes want die waren te lastig. Het truitje is om het houten lichaampje van de aap geslagen,” zegt de restaurator.

Geen Franse liedjes

Voorlopig staat de rondfietsende aap in het atelier van het museum. Het metalen platenspeeldoosje van het merk Symphonion uit 1905 uit Leipzig (zo’n 20 bij 20 centimeter groot en 30 centimeter hoog) speelt Amerikaans liedjes. ,,Helaas zitten er geen Franse liedjes op de metalen plaat.” Als de muziek speelt, fietst het aapje in de rondte.

Woordvoerster van Museum Speelklok Lisette Biere zegt dat tourdirecteur Christian Prudhomme in 2007 tijdens een oriënterend bezoek aan Utrecht en het museum te horen kreeg van oud-collega Dirkjan Haspels dat het fietsende aapje een gele trui zou krijgen als Utrecht de tourstart zou mogen organiseren. ‘Die belofte is toen gedaan. We hopen nu dat Prudhomme in juli komt kijken.’ ”

Redactie AD 24/01/15

Artikel op AD website