11 februari 2015

BankGiro Loterij voor Museum Speelklok

Culturele instellingen in Nederland ontvangen dit jaar ruim 62,5 miljoen euro dankzij de bijna 600.000 deelnemers van de BankGiro Loterij.

66 culturele organisaties ontvangen een bijdrage. Het gaat hierbij om zowel vaste jaarlijkse bijdragen als eenmalige schenkingen.

De BankGiro Loterij maakte dit 10 februari bekend tijdens het jaarlijkse Goed Geld Gala in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Ook is bekendgemaakt dat culturele organisaties ruim 3 miljoen euro zelf hebben opgehaald dankzij het zogeheten ‘geoormerkt werven’. Hiermee spoort een museum zijn bezoekers aan om specifiek voor zijn museum met de BankGiro Loterij mee te spelen. Bij deelname gaat dan de helft van de maandelijkse lotprijs naar het betreffende museum.

foto Fred Ernst

In 2014 heeft de BankGiro Loterij dankzij de lotverkoop een totaalopbrengst van 125,1 miljoen euro. De helft hiervan komt direct ten goede aan organisaties die werken op het terrein van cultuur en monumentenzorg in Nederland. Landelijke organisaties die jaarlijks een bijdrage van de loterij ontvangen zijn onder meer: Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem (500.000 euro), Vereniging De Hollandsche Molen (400.000 euro) en Museum Speelklok (200.000). Daarnaast kan een aantal bijzondere culturele projecten op een eenmalige schenking rekenen.

Kijk voor het volledige overzicht van de BankGiro Loterij-toekenningen aan culturele instellingen op de website.

Over de BankGiro Loterij

De BankGiro Loterij is de cultuurloterij van Nederland. Bijna 600.000 Nederlanders spelen mee. Zij maken kans op prijzen en steunen alle vormen van cultuur in Nederland: van molens tot concerten en van festivals tot musea. De BankGiro Loterij kon dankzij haar deelnemers uit de inleg in 2014 ruim 62,5 miljoen euro bijdragen aan cultuur in Nederland. Twee derde van dat bedrag gaat naar musea, molens en monumenten, zoals het Rijksmuseum, de Hermitage Amsterdam, Vereniging de Hollandsche Molen en Museum Speelklok. Een derde gaat naar organisaties, zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting DOEN, die op hun beurt podiumkunsten, beeldende kunst, festivals, cultuurprojecten en concerten ondersteunen. De BankGiro Loterij is met de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij onderdeel van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen. Deze Goede Doelen Loterijen zijn, samen met de Postcode Loterijen in Zweden en het Verenigd Koninkrijk, de op twee na grootste private geldgever aan goede doelen wereldwijd. www.bankgiroloterij.nl