15 september 2019

Culturele Zondag: lezing en draaiorgel draaien

15 september 12:00u 17:00u Domplein & Academiegebouw Kinderen, Volwassenen

Zondag 15 september is het weer Culturele Zondag in Utrecht! Ook Museum Speelklok is dan weer van de partij met een mooi programma.

Verdien 15 september je eigen draaiorgeldiploma en kom luisteren naar een lezing over prachtige en eeuwenoude Koninklijke klokken waarmee de allerrijksten en allermachtigsten vroeger maar al te graag pronkten.

Lezing: Konklijke klokken van de allerrijksten en allermachtigsten

Onder andere Willem V van Oranje, Marie-Antoinette van Frankrijk en Maria Theresia van Oostenrijk hadden er één: een speelklok. Maar dit waren niet zomaar klokken, ze waren super-de-luxe uitgevoerd met de duurste materialen, gemaakt door de beste bouwers en speelden de meest verfijnde muziek. Echt iets om mee te pronken! Vanaf december vind je in Museum Speelklok een majestueuze presentatie met koninklijke muziekautomaten. Als voorproefje vertelt conservator Marieke Lefeber je alvast meer over deze instrumenten, hun vervaardigers, de koninklijke bezitters en het muzikale repertoire!

• Tijd: 13:30 tot 14:00 uur
  • Plek: Academiegebouw, Senaatszaal
  • Deelname: gratis

Verdien je eigen draaiorgeldiploma

Hoe is het eigenlijk om aan een echt draaiorgeltje te draaien? Welk tempo moet je aanhouden om een liedje mooi te laten klinken? De orgelmannen van Museum Speelklok weten dit als de beste. Wil jij je ook voor eventjes een echte orgelman of orgelvrouw voelen? Kom dan naar het Domplein en laat jouw draaiorgelskills zien! Wie weet ga je dan naar huis met jouw eigen, welverdiende draaiorgeldiploma.

• Tijd: 12:00 tot 17:00 uur
  • Plek: Domplein
  • Deelname: gratis

Gehele programma

Kijk voor het gehele programma van de Culturele Zondag op de website van de organisatie.