2 oktober 2018 t/m 30 oktober 2018

30 oktober: exclusieve rondleiding, magisch of angstaanjagend?

In de maand oktober is het de Maand van de Geschiedenis, met dit jaar als thema Opstand. In Museum Speelklok kun je tijdens deze maand daarom een speciale themarondleiding komen volgen!

Hoe werd er vroeger tegen de komst van zelfspelende muziekinstrumenten aangekeken? Vonden mensen het magisch, of ontstond er toen al een zekere opstand omdat men dacht dat de apparaten de mens zouden vervangen? Jan Kees Kuijs, historicus en educator van Museum Speelklok, vertelt u hierover meer in zijn exclusieve themarondleiding.

De angst om door de komst van machines overbodig te worden, lijkt iets van alle tijden te zijn. Zo ontstond er tijdens de industriële revolutie bijvoorbeeld al verzet tegen het verplaatsen van werk uit mensenhanden naar machines. De zelfspelende muziekinstrumenten van Museum Speelklok vertegenwoordigen een bijzondere tak van deze automatisering. Deze instrumenten spelen namelijk live muziek zonder de tussenkomst van levende muzikanten. Een goed voorbeeld hiervan is de Pianola. Wanneer je je ogen sluit lijkt er een levende muzikant te spelen, maar niets is minder waar. Of denk aan een orchestrion die vroeger in een danszaal werd gezet. Dit instrument kon je doen denken alsof er een heel orkest voor je staat!

Door de vernuftige technieken die toen al werden toegepast was het mogelijk om meer dan alleen solo stukken ten gehore te brengen. Kwamen de muzikanten destijds in opstand? Of hadden zij bewondering voor de schoonheid en het muzikale spel van deze ‘robots’ die soms zelfs meer konden en beter speelden dan zij zelf?

Tentoonstelling Robots love Music

In de themarondleiding hoort u meer over de opstand en angst voor de komst van de zelfspelende muziekinstrumenten. Maar Museum Speelklok kaart tegelijkertijd ook graag de positieve kanten van de komst van deze ‘muziekrobots’ aan. In de tentoonstelling Robots love Music maakt u kennis met de oudste en nieuwste muziekrobots. U ontdekt dat ze niet alleen hersens hebben, maar ook een hart. Kom oog in oog te staan met topstukken als de 19de-eeuwse Hollandse Klarinetspeler, de hypermoderne Shimon uit de VS en de automaat Hugo. Weten de robotmuzikanten u te ontroeren of kippenvel te bezorgen? Ervaar het zelf.

De rondleiding vindt plaats op dinsdag 30 oktober om 12.00 uur.

Het maximum aantal deelnemers per rondleiding, met een duur van 45 minuten, ligt op 30 personen. Wilt u deelnemen aan de rondleiding tijdens de Maand van de Geschiedenis? Dan is het belangrijk om u van tevoren aan te melden. De toegang voor de rondleiding is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs voor het museum en de tentoonstelling Robots love Music. U kunt zich aanmelden door te mailen naar info (at) museumspeelklok.nl of door te bellen naar 030 232 60 82.