27 augustus 2022 t/m 4 september 2022

Festival Oude Muziek presenteert: Gallant Robotics

27 augustus t/m 4 september 13:30u 17:00u Museum Speelklok Volwassenen

Wat als robots galant worden? Wat als ze niet alleen functioneel gedrag vertonen, maar ook gracieus zijn in hun bewegingen, verfijnd en kwetsbaar in hun interactie en poëtisch in hun esthetiek?

Studenten en docenten van de ontwerp-opleiding Communication & Multimedia Design aan de Avans Hogeschool in Breda onderzochten samen met co-curator en emeritus hoogleraar Rosi Braidotti wat het concept galanterie kan betekenen voor de hedendaagse interactie tussen de mens en cyber-physical systems, zoals robots.

De resultaten van het onderzoeksproject zijn in de vorm van prototypes tijdens het festival te ervaren. Ze laten zien hoe een groep jonge makers op speelse, creatieve, onverwachtse en soms functionele wijze heeft gereflecteerd op het festivalthema. Een speciaal onderdeel binnen ‘Gallant Robotics’ is het live coding-evenement Roco-coding. Live coding is een kunstpraktijk waarbij in real-time digitale beelden en geluiden gecreëerd worden voor een poëtische, dansbare ervaring. De artiesten schrijven live tijdens de uitvoering code en algoritmes en improviseren zo voor het publiek.

De resultaten van ‘Gallant Robotics’ zijn tijdens deze festivaleditie te zien en te ervaren van zaterdag 27 augustus t/m zondag 4 september in Museum Speelklok.

Openingstijden ‘Gallant Robotics’:

• Woensdag, donderdag en vrijdag: 13:30 – 17:00