15 september 2018 t/m 4 november 2018

FOTODOK Loves Robots

Een pop-up foto expositie op het Domplein in samenwerking met FOTODOK waarin je meer over robots leert en je direct belandt in robotsferen.

In de pop-up foto expositie FOTODOK Loves Robots, te zien t/m 4 november op het Domplein, zijn foto’s tentoongesteld van verschillende robots door de jaren heen. Je ontdekt hoe onze emotionele reactie op robots kan variëren van fascinatie tot afkeer. De droom om een kunstmatige mens te creëren is al heel lang zichtbaar. Denk maar aan Mary Shelley’s roman Frankenstein uit 1818 of het sprookje Pinokkio. Ondertussen is fictie realiteit geworden, met de komst van humanoïde robots. Maar ook mensen zelf ‘upgraden’ hun lichaam met technische implantaten zoals microchips, prothesen en exoskeletten.

Geïnspireerd op de tentoonstelling Robots Love Music in Museum Speelklok stelde FOTODOK een fototentoonstelling samen op het Domplein met werk van de Duitse fotograaf Jakob Weber uit zijn serie Uncanny Valley. Weber fotografeerde de voorhoede van het onderzoek naar menselijke robots en het uitbreiden van de bestaande vermogens van onze lichamen. Tegelijkertijd kijkt FOTODOK ook naar gelijksoortige onderzoeken in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw met foto’s uit het archief van Spaarnestad Photo.

• Waar: Domplein
  • Wanneer: 15 september t/m 4 november