26 augustus 2017

6 t/m 10 sept: Gaudeamus Muziekweek

Van 6 t/m 10 september vindt de Gaudeamus Muziekweek weer plaats. Museum Speelklok is een van de locaties. Elke dag is de audiovisuele installatie Multitudes te bewonderen. Ook vinden er optredens plaats.

Tijdens speciale Gaudeamus rondleidingen in Museum Speelklok nemen we je mee in de wondere wereld van zelfspelende muziekinstrumenten. Slotstuk van de rondleiding is de audiovisuele installatie Multitudes, exclusief tijdens Gaudeamus Muziekweek in Museum Speelklok! Kunstenaar Andreas Greiner en componist Tyler Friedman combineren in deze audiovisuele installatie biologie met muziek en beeldende kunst. Eencellige algen, de Dinoflagellate Pyrocyctis Fusiformis om precies te zijn, ontvangen elektronische signalen van de Disklavier en geven hierdoor licht! De mathematische basis van de muziek is gebaseerd op de voortplantingscyclus van de algen. Vanuit totale stilte nemen muziek en lichtpatronen exponentieel toe in complexiteit, intensiteit en frequentie, tot ze het maximaal aantal mogelijke variaties bereiken. Na deze piek zijn de algen door overstimulatie uitgeput met totale duisternis tot gevolg.

• Wanneer: woensdag 6 september t/m zondag 10 september
  • De rondleiding start dagelijks om 15.30 uur en is in het Engels en Nederlands
  • Er wordt geen extra toeslag bovenop de entreeprijs gevraagd voor de rondleiding
  • i.s.m. Stichting Conlon
  • Kijk hier voor meer informatie en het kopen van een ticket

Naast de audiovisuele installatie zijn er tijdens de Gaudeamus Muziekweek ook twee optredens in het museum. Meer hierover is hieronder te lezen.

Foto © Ben Kaufman

Best of young composers meeting

Met haar 15-koppige bezetting weet orkest de ereprijs aan de zeer uiteenlopende en vaak specifieke wensen van hedendaagse componisten te voldoen. Ze zijn dan ook geliefd als uitvoerders van de nieuwste muziek. Of het nu rockende elektronica is, klassiek modern of gewoon serieus hard; met haar klankkleur en bezetting weten ze het publiek te verrassen. Tijdens hun jaarlijkse Young Composers Meeting worden componisten van over de hele wereld gevraagd composities van maximaal 4 minuten in te sturen. De ereprijs, altijd vol vuur spelend met een eigenwijze bezetting van blazers, strijkers en elektrische instrumenten, brengt een selectie van de beste, stoerste, liefste werken van de afgelopen Young Composers Meeting. Inclusief Boogie Nights van Joe Cutler (jurylid Gaudeamus Award 2017) dat hij speciaal voor de ereprijs schreef, Janco Verduins waanzinnige Distortion en als klap op de vuurpijl een machtige samenvatting met jazz quintet Pump Organ.

• Wanneer: vrijdag 8 september om 18:45 uur
  • Prijs: €15/€10
  • Na afloop van het concert is de installatie Multitudes te bezoeken
  • Kijk hier voor meer informatie en het kopen van een ticket

UnCaged: robot toy piano in concert

De New Yorkse pianiste Phyllis Chen organiseerde in 2007 voor de eerste keer een compositiewedstrijd onder de titel UnCaged Toy Piano, vernoemd naar John Cage die met zijn Suite For Toy Piano in 1947 de speelgoedpiano tot concert instrument verhief. In de afgelopen decennia heeft een groeiend aantal muzikanten en leden van het publiek dit eigenzinnige instrument omarmd. Afgelopen jaar deden het UnCaged Toy Piano Festival, Gaudeamus en de Nederlandse Stichting Conlon een gezamenlijke ‘call for scores’ voor de Robot Toy Piano van Ranjit Bhatnagar. In zijn redesign van de toy piano verwijderde sound artist Bhatnagar de toetsen en verving deze door technologie. Hiermee creëert hij een nieuw scala aan mogelijkheden voor het kleine instrument. De winnende stukken worden uitgevoerd in dit concert, in de natuurlijke habitat van ‘mechanic heaven’ Museum Speelklok.

• Wanneer: zaterdag 9 september om 17:00 uur
  • Prijs: €15/€10
  • Na afloop van het concert is de installatie Multitudes te bezoeken
  • i.s.m. Stichting Conlon