12 april 2019

Haydn-Niemecz Flötenuhr tijdelijk in Oostenrijk

Collectiestuk van Museum Speelklok is te zien in een tentoonstelling over Haydn in het Haydn-Haus te Eisenstadt.

Vanaf 29 maart t/m 11 november zal het Flötenuhr de ‘Haydn-Niemecz’ van Museum Speelklok te zien zijn in de tentoonstelling ‘Joseph Haydn, Schüler – Lehrer – Wegbereiter‘ in het Haydn-Haus te Eisenstadt. Restaurator Friedell ten Holt en conservator Marieke Lefeber hebben het instrument bij de opening gedemonstreerd en geïnstalleerd. Het instrument reisde per vrachtwagen naar Oostenrijk.

In Eisenstadt staat het ‘Schloss Esterházy’, waar componist Joseph Haydn jarenlang werkzaam was als kapelmeester. Hier vervaardigde Primitivus Niemecz ook meerdere Flötenuhren met daarop muziek van Haydn. Eén van de ‘Haydn-Niemecz’ Flötenuhren bevindt zich inmiddels in de collectie van Museum Speelklok, maar zal van 29 maart tot en met 11 november als bruikleen te zien zijn in het Haydn-Haus Eisenstadt, op steenworp afstand van het kasteel.

Kijk hier voor meer informatie over de tentoonstelling.

Conservator Marieke demonstreerde bij de opening het Flötenuhr.