1 juni 2020

Speciaal bezoek tijdens heropening museum

Wethouder Anke Klein in Museum Speelklok

Maandag 1 juni om 12.00 uur was het zover, toen mochten de deuren van Museum Speelklok weer open! En dit feestelijke moment ging niet onopgemerkt voorbij.

Zowel wethouder Anke Klein en minister Ingrid van Engelshove (OCW) kwamen die dag langs voor een kort bezoek. Zij waren een van de eerste die na bijna 3 maanden stilte de zelfspelende instrumenten weer hoorden spelen. Tijdens de Muzikale Tour, waar alle tijdsblokken mee beginnen, lieten deze weer volop van zich horen.

Ook buiten de museummuren klonk er muziek. Daar stond de gloednieuwe Speelklok Roadshow om bezoekers muzikaal te begroeten. En ook de wethouder en de minister werden hartelijk ontvangen door het muzikale spektakel! De Speelklok Roadshow is een mobiel ‘museum’ waarmee Museum Speelklok de komende maanden de straten van Utrecht op gaat en zo muziek met een verhaal naar de mensen toe brengt.

Het bezoek van wethouder Anke Klein

Als eerst bracht wethouder Anke Klein van de gemeente Utrecht een bezoek aan het museum. Vooraf aan haar bezoek bekeek zij de interactieve Speelklok Roadshow. De wethouder stapte vervolgens om 12.00 uur als eerste bezoeker Museum Speelklok binnen. Hier besprak zij met directeur Marian van Dijk de uitdagingen waar Museum Speelklok mee te maken heeft gekregen en nog voor staat.

Het bezoek van minister Ingrid van Engelshoven

In de middag bezocht minister Van Engelshoven het museum na de heropening. Museum Speelklok was een van de vijf musea in Nederland waaraan de minister een bezoek heeft gebracht. Tijdens het bezoek sprak Van Engelshoven met verschillende medewerkers en directeur Marian van Dijk over de genomen maatregelen voor een veilig museumbezoek. Daarnaast bekeek ook de minister de gloednieuwe Speelklok Roadshow.

Veiligheid staat voorop

Tijdens zowel het bezoek van de wethouder als van de minister kwamen de genomen maatregelen tegen het coronavirus aan bod. Om een veilig bezoek voor iedereen te garanderen, zijn er namelijk verschillende maatregelen genomen. Zo worden er alleen tickets verkocht via de website en werkt het museum met tijdsblokken om te voorkomen dat er te veel mensen op hetzelfde moment in het museum aanwezig zijn. Ieder tijdsblok start met een aangepaste Muzikale Tour vol live muziek. Na de tour kunnen bezoekers via een eenrichtingsroute de rest van het museum verkennen.