5 januari 2020 t/m 31 december 2020

Hoor de Clay klok spelen

Na een intensieve restauratie in samenwerking met het Rijksmuseum is de Clay klok voor het eerst sinds tijden weer te beluisteren.

Museum Speelklok laat de muziek die Händel componeerde voor de Clay klok opnieuw live horen. Na iedere Muzikale Rondleiding zet de rondleider voor wie dat wil de orgelklok aan. Zo horen bezoekers waar koningen en koninginnen al jaren van hebben genoten!

In de schijnwerpers van de Koninklijke Kamer staat de Clay klok uit 1738. Deze gigantische speelklok van wereldklasse is tweeënhalve meter hoog en is de enige complete monumentale klok van Charles Clay van dit formaat. Maar de orgelklok ziet er niet alleen mooi uit, de muziek is net zo bijzonder! Componist Händel uit Duitsland heeft waarschijnlijk speciaal voor deze klok de muziek bewerkt. Deze muziek van Händel is voor de meeste mensen nog onbekend!

Op de volgende tijden is de speelklok te horen: 11.15, 12.15, 13.15, 14.15, 15.15, 16.15 uur. Let op: De demonstraties volgen na de rondleiding, hierdoor kunnen de tijden afwijken.

Ben je benieuwd hoe het kan dat de klok van Charles Clay weer in volle glorie klinkt? Bekijk dan hier een korte video over de restauratie die is uitgevoerd door de restauratoren van Museum Speelklok.