22 april 2019

Interview met klokkenmaker Erwin

Onze klokkenmaker Erwin restaureert momenteel de Sartonklok in het restauratieatelier. We kijken met hem mee.

“Alles wat rond is en draait is mooi en vind ik interessant” zegt Erwin Roubal, onze klokkenrestaurator. “Er is altijd neiging naar aftakeling, slijtage bij iets wat ronddraait. Daarom is mijn werk nodig. Waar slijtage heeft plaatsgevonden is reparatie nodig. Wanneer een klok weer functioneert en alles draait dan is dat natuurlijk mooi.”

Erwin spreekt met passie over zijn werk in het restauratieatelier bij Museum Speelklok. We kijken met hem mee bij één van zijn huidige projecten.

“Op het moment restaureer ik de Sartonklok. Hubert Sarton is de maker van de klok, dus deze specifieke klok heet niet Sarton, maar we refereren naar de maker. Het bijzondere aan deze klok is dat het een buitengewone constructie heeft waardoor de wijzerplaat zich kan verplaatsen. Dit doet hij om de paar minuten een aantal uren per dag. De lol hiervan is dat je niet naar de klok hoeft toe te lopen om te kijken hoe laat het is, je hoeft alleen even te wachten tot de wijzerplaat zich weer naar je toegedraaid heeft in het vertrek.”

Het repareren van een klok is niet zomaar gepiept. Het vergt veel focus.

“Het precieze werk van een klokkenmaker vereist opperste concentratie. Soms is het goed om je even af te sluiten van de buitenwereld. Deze klok heeft drie raderwerken en een speelwerk. Om dit te herstellen en te restaureren is secuur werk, alle drie de radarwerken moeten naast elkaar kunnen bewegen. Het uurwerk heeft een gaandwerk, een slagwerk en het gedeelte dat zorgt dat de wijzerplaat zich verplaatst. Daar onder bevindt zich het speelwerk dat ook door het uurwerk wordt aangestuurd. ”

De klokken in Museum Speelklok zijn natuurlijk niet zomaar klokken, het zijn speelklokken.

“De Sartonklok met een gedeeltelijk opengewerkt uurwerk komt op een bellenspeelwerk te staan. Dit bellenspeelwerk heeft een eigen tandwieltrein. Ik zorg ervoor dat deze onderdelen goed lopen.  Vervolgens beluisteren mijn muzikale collega’s het bellenspeelwerk en zorgen dat het weer goed klinkt en de bellen op het juiste moment aangeslagen worden. Bij het restauratieatelier is er een constante samenwerking tussen afdelingen om één instrument goed te laten lopen.”

De Sartonklok zal later dit jaar te bezichtigen zijn in het museum. Voor nu staat hij natuurlijk nog in het restauratieatelier. Kun je niet zo lang wachten? Het is mogelijk om een rondleiding te volgen in het restauratieatelier. Klik hier voor meer informatie.