26 april 2016

20 mei kerk- en draaiorgelconcert

Op vrijdag 20 mei 2016 geeft de bekende organist Sander van Marion drie kleine concerten op het grote kerkorgel samen met een draaiorgel in Museum Speelklok.

De aanleiding van deze unieke kerk- en draaiorgelconcerten is het 60-jarig jubileum van Sander van Marion en het 60-jarig bestaan van Museum Speelklok. Het museum is sinds 1984 gevestigd in de middeleeuwse Buurkerk te Utrecht, inclusief het imposante Bätz-Witte kerkorgel uit de tweede helft van de 19e eeuw, het enige niet-automatisch spelende muziekinstrument in het museum. Feestelijke klanken van kerk- en draaiorgel zijn – zowel solo als samen – te beluisteren in dit speciale  ‘Confrontatieconcert’, waarbij arrangeur Jan-Kees de Ruijter de draaiorgels bedient.

Aanvang van de concerten om: 12.00 uur, 14.00 uur en 16.00 uur.
Het toegangsbewijs van het museum geeft ook toegang tot het concert. De concerten duren ongeveer 45 minuten.
140211_Foto Sander Gouda.Def

Sander van Marion

Sander van Marion verwierf in binnen- en buitenland een klinkende naam en is bekend om zijn sprankelende speeltrant.Hij is één van de weinige Nederlandse organisten met de prestigieuze ‘gouden’ onderscheiding ‘Médaille d’Or´ door de Société Académique ´Arts.Sciences.Lettres´ te Parijs. Zijn inzet om de orgelcultuur dichter bij de mensen te brengen is  ‘bekroond’ met een Koninklijke Onderscheiding met een benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.