13 december 2022 t/m 8 januari 2023

Beleef een muzikale kerstvakantie!

Muzikale kerst in Museum Speelklok
13 december t/m 8 januari 10:00u 17:00u Museum Speelklok Kinderen, Volwassenen

Vier samen met je familie en vrienden kerst in Museum Speelklok! Ontdek het museum in kerstsfeer, luister naar het vernieuwde hoorspel, knutsel je eigen nieuwjaarsklokjes en speel de spannende Escape Game.

Muzikale Kerstrondleidingen
Tijdens de Muzikale Rondleiding hoor je vanuit alle hoeken van het museum kerstmuziek! De straatorgels, orchestrions en speeldozen spelen de mooiste kerstliedjes en ook de zelfspelende muzikale kerstboom brengt je helemaal in kerstsfeer. Luister samen naar echte kerstklassiekers zoals Last Christmas,O dennenboom en Have Yourself a Merry Little Christmas.
12 december t/m 8 januari

Vernieuwde hoorspel
Het hoorspel in Museum Speelklok wordt vernieuwd! Een mooie nieuwe toevoeging is de fotoplayer: een enorm instrument dat vroeger werd gebruikt om stomme films van muziek en geluidseffecten te voorzien. Naast audio zal er in het hoorspel nu ook beeldmateriaal, zoals historische foto’s, te zien zijn. Het vernieuwde hoorspel zal in de kerstvakantie opengaan voor publiek. Lees hier meer.
Nu te zien

Optreden Rabarber kwartet
Op derde kerstdag zwaait het Rabarber kwartet de kerstdagen uit in ons museum met heerlijke kerstliedjes! Om 12:35, 13:35 en 14:35 uur zingen ze een set van 20 minuten. Je kan ze gratis beluisteren in het museumcafé.
27 december

Roadshow
In de kerstvakantie kan je ook onze knalgele Roadshow weer bewonderen! Dit keer gaat hij niet de weg op, maar staat hij in het Middenschip van het museum. Op de dinsdagen, woensdagen en donderdagen tussen 12.00 en 16.00 uur kun je daar ontdekken hoe de muziekmachines van Museum Speelklok werken. Draai zelf aan een orgel, ontdek de geschiedenis van staatorgels en maak zelf muziek!
Dinsdag 27 december en 3 januari, woensdag 28 december en 4 januari en donderdag 29 december en 5 januari

Speelklok Escape Game
Laat je hersens kraken in de Speelklok Escape Game! Schiet samen met je team Bobby en Jip te hulp, die door een tijdmachine per ongeluk terug in de tijd zijn gespoeld. In zes spellen en opdrachten maak je kennis met verschillende muziekmachines uit het museum. Zo komen jullie alles te weten over de instrumenten, hun herkomst en hoe ze werken! Van het grote carillon tot het kleine konijntje in de kool: ze komen allemaal voorbij. Los alle opdrachten op, laat de tijdmachine werken en eindig bovenaan in het klassement. De game is te spelen door iedereen vanaf 8 jaar. Reserveer jouw plekje voor jou en je team aan de kassa in het museum.
Vanaf 2 januari

Museum Speelklok is in de kerstvakantie ook op maandagen open. Op 25 december en 1 januari is het museum de hele dag gesloten. Op 24 en 31 december sluit het museum om 16.00 uur, de laatste rondleiding start dan om 14.30 uur.