28 april 2018 t/m 13 augustus 2018

Oog in oog met levensgrote robotmuzikanten

De muziekrobots komen eraan! Kom oog in oog te staan met twee levensgrote mensfiguren, die ‘live’ muziek voor je maken.

T/m 13 augustus is de Double Tino te bewonderen in Museum Speelklok in aanloop naar de opening van de tentoonstelling Robots love Music. De levensgrote accordeonist en drummer vormen samen een typisch Frans product uit het begin van 1930, dat alles behalve onopvallend te noemen is.

Al jarenlang vermaakt dit markante duo jong en oud met hun vrolijke blikken en jazzy muziek uit de jaren 1920-1930. Vroeger klonken ze veel in cafés en publieke amusementslocaties van de Franse steden. Achter deze Pneuma Accordeon Jazz gaat een ingenieuze techniek schuil, die extra goed te zien is. De muzikanten worden nu namelijk nog ‘naakt’ gepresenteerd! Bekijk de mechanieken van heel dichtbij, waarmee ze ook vandaag de dag nog ‘live’ spelen. En dat op muntinworp. Tegenwoordig zijn de resterende Tino’s wereldwijd verspreid over grote collecties, waaronder sinds 2017 die van Museum Speelklok. De Double Tino, nog t/m 13 augustus 2018 te zien, is de eerste ‘muziekrobot’ die wordt gepresenteerd in aanloop naar de tentoonstelling Robots love Music.

Robots love Music

Van 21 september 2018 t/m 3 maart 2019 staat Museum Speelklok helemaal in het teken van muzikale robots. In de internationale tentoonstelling Robots love Music ontdek je dat de oudste en nieuwste muziekrobots naast hersens ook een hart hebben! En allemaal spelen ze ‘live’ muziek, net als de Double Tino. Weten ze jou te ontroeren? Ontdek het zelf!