13 maart 2022 t/m 24 april 2022

Kun je met toeval muziek maken? Lezingenreeks Museum Jeugd Universiteit

Kunnen wetenschappers gebruik maken van toeval? Kun je met behulp van toeval muziek maken? En hoe zorg je dat je bij het bouwen van je eigen instrument juist níets aan het toeval overlaat? In deze interactieve collegereeks van Museum Jeugd Universiteit vertellen drie experts je over het toeval in hún vakgebied.

Leeftijd: 10 t/m 12 jaar.

College 1: 13 maart 2022, 14:00 u

Kan toeval de wereld veranderen?

Als je aan wetenschappers denkt, denk je waarschijnlijk aan hele slimme mensen, die met onderzoek en uitvindingen de wereld steeds een stukje beter proberen te maken. Hiervoor moet je goed weten wat je doet, en altijd alles onder controle hebben. Of toch niet? Sommige ontdekkingen die ons leven totaal hebben veranderd, zijn per toeval gedaan. Daan Wegener is wetenschapshistoricus. Hij vertelt over deze toevallige ontdekkingen en hoe je als wetenschapper soms juist de controle los moet laten.

Expert: Daan Wegener

College 2: 3 april 2022, 14:00 u

Kun je met toeval muziek maken?

Met behulp van computerprogramma’s kan iedereen nu muziek maken. Je hoeft echt geen bladmuziek meer te kunnen lezen, maar dat was niet altijd zo! Nog steeds zijn er componisten die alles heel precies opschrijven om te zorgen dat alle muzikanten het op dezelfde manier uitvoeren. Hoe werkt dat? En heb je die controle eigenlijk wel nodig? Kun je toeval laten bepalen hoe een muziekstuk klinkt? Klinkt het dan nog wel als mooie muziek? Marian van Dijk is directeur van Museum Speelklok, muziekwetenschapper en muzikant. Zij beantwoordt deze vragen en vertelt je alles over toeval en controle in de muziek.

Expert: Marian van Dijk

College 3: 24 april, 14:00 u
Hoe bouw je een heel nieuw instrument?

Het laatste college is een hele bijzondere. Dit keer is er niet een wetenschapper aan het woord, maar een restaurator. Martin Paris werkt in Museum Speelklok en onderhoudt daar de zelfspelende instrumenten. Hij weet alles van techniek én mechanische muziek. In 2019 begon hij aan een hele bijzondere opdracht. In plaats van een bestaand instrument te repareren, ging hij een heel nieuw instrument bouwen. Hij deed dit niet zomaar, hij wilde een bestaand instrument namaken. Maar hiervoor had hij geen bouwtekeningen, dus moest hij gebruik maken van zijn eigen technische kennis en één bestaand boek, dat 40 jaar geleden geschreven is… Hoe hij dat aanpakte? Hij vertelt je er alles over in dit college!

Expert: Martin Paris

Meld je aan op de website van MuseumJeugdUniversiteit.