26 augustus 2016

Maand van de Geschiedenis

Wat zijn de muzikale mogelijkheden en beperkingen van mechanische muziekinstrumenten?

Tijdens een rondleiding door het museum verkent u samen met de directeur van het museum de muzikale grenzen van de collectie. Mechanische muziekinstrumenten zorgden voor muziek thuis, op straat en in uitgaansgelegenheden. Sommige waren mechanische versies van bestaande instrumenten, zoals de pianola, maar er waren er ook die als mechanisch muziekinstrument geboren werden, een voorbeeld is de speeldoos.

Muzikale grenzen

Bij het maken van composities en arrangementen voor mechanische muziekinstrumenten is er bij uitstek sprake van muzikale grenzen. Er zijn beperkingen, maar ook meer mogelijkheden dan bij ‘live’ spel. Aan de ene kant passen er in een orgelklok maar een x aantal orgelpijpen, maar tegelijkertijd kun je deze orgelpijpen wel allemaal tegelijk laten klinken en zit je niet vast aan de hooguit 20 menselijke vingers. In een rondleiding door Museum Speelklok verkent de directeur, Marian van Dijk, de muzikale grenzen van de collectie van Museum Speelklok samen met u.

Marian van Dijk

Marian van Dijk studeerde orgel aan het conservatorium in Utrecht en volgde de studie Musicologie aan de Universiteit Utrecht. Ze begon als docent, koordirigent en uitvoerend musicus. Vanaf de jaren 90 werkte ze als producent van concerten en was ze directeur van een radiostation en muziekuitgeverij. Ook ontving ze een NWO-beurs voor onderzoek naar Edgard Varèse, heeft ze een aantal jaren leiding gegeven aan de stichting voor het 31-toonsorgel en gaf ze meerdere optredens met acteur Henk van Ulsen in de jaren 90.

De rondleidingen vinden plaats op

• zaterdag 29 oktober om 11.00 uur

Aanmelden

Het maximum aantal deelnemers per rondleiding ligt op 30 personen. Wilt u deelnemen aan de rondleiding in de Maand van de Geschiedenis? Dan is het belangrijk om u van tevoren aan te melden. De toegang voor de rondleiding is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs voor het museum. U kunt zich aanmelden door te mailen naar info@museumspeelklok.nl of door te bellen naar 030-2326082. U bent van harte welkom!

Violano virtuoso_small