4 januari 2016

Museum Speelklok viert 60 jarig bestaan!

Museum Speelklok viert in 2016 een jaar lang feest vanwege het 60-jarig jubileum!

Deze mijlpaal wordt groot gevierd met het hele jaar met muziek, vrolijke activiteiten én met de vernieuwde Muzikale Tour in de schijnwerpers. Deze rondleiding bestaat al sinds de start van het museum in 1956 en is nog steeds dé manier om de live spelende collectie van zelfspelende muziekinstrumenten te beleven. Sinds de geboortedag van het museum, op 18 augustus 1956 tot op heden, zijn er al zo’n 146.000 rondleidingen gegeven!

Ontstaan Museum Speelklok
In 1954 ontstond er vanuit de Kring van Draaiorgelvrienden en ‘Stadsontspanning Utrecht’ de grote wens om een museum voor draaiorgels, speeldozen en andere mechanische muziekinstrumenten te starten. Maar voordat er daadwerkelijk een museum zou komen was het eerste doel om een tentoonstelling op te stellen vol zelfspelende muziekinstrumenten. Daarom werd in 1954 een grote speuractie gestart naar nog bewaard gebleven en werkende exemplaren van heel veel verschillende soorten automatisch spelende muziekinstrumenten.
Na een periode van twee jaar waren er genoeg zelfspelende muziekinstrumenten verzameld om een eerste tentoonstelling op te zetten. Op 18 augustus van het jaar 1956 was het dan eindelijk zover! Die dag opende Mr. C.J.A. de Ranitz, burgemeester van Utrecht, de tentoonstelling ’Van Speeldoos tot Pierement’. Deze dag kan dan ook gezien worden als de geboortedag van het huidige Museum Speelklok.

Een jaar lang feest
Vanaf de oprichting van het vrolijkste museum van Nederland zijn er heel veel bijzondere collectiestukken verzameld, tentoonstellingen gepresenteerd en activiteiten georganiseerd. Naast de vele activiteiten die ook in 2016 weer te doen zijn in het museum vindt in oktober de opening van de herinrichting van het museum plaats met de vernieuwde Muzikale Rondleiding; één van de hoogtepunten van het jaar 2016!

socal media afbeelding 60jaar