25 oktober 2015

Museum Speelklok en de Maand van de Geschiedenis

In verband met de Maand van de Geschiedenis worden er in oktober verschillende leuke activiteiten georganiseerd in Museum Speelklok.

Voor de kinderen is er een kinderrondleiding met een dromenthema en de volwassenen kunnen wegdromen bij ‘live’ muziek van Händel, Haydn en Mozart.

Droom weg bij ‘live’ muziek van Händel, Haydn en Mozart

Wat zou het mooi zijn als we klinkende muziek van grote componisten uit het verleden hadden bewaard voor het nageslacht, precies op de manier waarop ze het bedoelden! Dit droomde Engramelle in zijn boek ‘La Tonotechnie’ (1775), waarin hij uitlegde hoe men muziekcilinders voor zelfspelende muziekinstrumenten diende te programmeren. Als zijn methode bekend was geweest in de tijd van componisten als Rameau en Lully, verzuchtte hij, zouden we nu precies weten hoe zij zelf hun muziek uit hadden gevoerd.

De droom van Engramelle is tot op zekere hoogte werkelijkheid geworden. Er zijn automatisch spelende muziekinstrumenten vervaardigd met muziek van grote componisten als Händel, Haydn en Mozart. En in sommige gevallen stonden zij zo dicht bij het proces, dat ze zich hoogstwaarschijnlijk hebben bemoeid met de exacte uitvoering van hun muziek. Conservator Marieke Lefeber laat op 3 oktober om 11.00 uur (vol) en 10 oktober om 11.00 uur en 12.00 uur muziek horen van bekende componisten op instrumenten uit de collectie van Museum Speelklok. Wil je aanwezig zijn bij de rondleiding? Reserveer dan via het email adres: info@museumspeelklok.nl. En wees er snel bij want er zijn maar een beperkt aantal plekken beschikbaar.

muziek

‘De Haydn-Niemecz’

Kinderrondleiding met dromenthema!

Tijdens de Maand van de Geschiedenis blijven de kinderen natuurlijk niet achter. Deze maand staat de kinderrondleiding op woensdagmiddag (14:00 uur) geheel in het teken van dromen! De meeste dromen zijn bedrog, Ik heb zo waanzinnig gedroomd en andere slaperige klassiekers worden gespeeld op kermisorgel de Schuyt. Bijzondere collectiestukken zoals de automaat met het mannetje op de Maan, van Gustave Vichy (Parijs, 1890) worden speciaal voor deze rondleiding getoond.