16 november 2016

Museum Speelklok is vernieuwd!

Groot feest tijdens opening vernieuwde zalen met Willeke Alberti, Arie Cupé en onthulling van de Clay klok

Na weken van hard werken hebben Willeke Alberti en Arie Cupé woensdagmiddag 12 oktober als Na Druppel en De Mop, twee bekende personages uit de musical De Jantjes, de vernieuwde zalen van Museum Speelklok feestelijk geopend. In de vernieuwde zalen zijn nog meer instrumenten dan voorheen te zien én te horen. Ook was tijdens de opening van de vernieuwde zalen voor het eerst de Clay klok te zien voor het publiek. Vanaf donderdag 13 oktober kunnen alle bezoekers de vernieuwde zalen en de koninklijke Clay klok komen bekijken.

openingDirecteur Marian van Dijk heft glas op opening met Willeke Alberti en Arie Cupé

Muzikale wereld
In de vernieuwde zalen worden de magische zelfspelende muziekinstrumenten van het museum thematisch gepresenteerd om een beter beeld te geven van een bepaalde tijdsgeest of de oorspronkelijke setting. Je maakt een reis door een muzikale wereld uit vervlogen tijden. In de gestileerde Huiskamer springen de pronkstukken direct in het oog en bij het thema Speeldozen wordt de nadruk gelegd op de massaproductie. Op het ouderwets gezellige Orgelplein zijn de straat- en buikorgels te zien en te horen in hun authentieke habitat. In het Danspaleis stap je de uitbundige entertainmentindustrie van eind 19e en begin 20e eeuw binnen; een spiegelzaal met gedimde lichten, bombastische muziek van gigantische dansorgels en het geluid van kleine orkestjes in de vorm van orchestrions verrassen iedere bezoeker.

Muzikale beleving
Tijdens het 60-jarig bestaan heeft het museum zijn kans gegrepen om ook de gratis Muzikale Rondleiding, die al vanaf het allereerste begin wordt gegeven, in een nieuw jasje te steken. Deze rondleiding loopt door de vernieuwde vleugel en wordt gevuld met nieuwe klinkende verhalen, waardoor er een extra dimensie aan deze succesvolle tour wordt toegevoegd. De magische muziekinstrumenten komen hierdoor nog meer tot leven.

De vernieuwde vleugel is mede mogelijk gemaakt door
fondsen-websitekopie