2 juni 2022 t/m 11 november 2022

Museum Speelklok steunt de Voedselbank

De bijzondere locatie van Museum Speelklok, de Buurkerk, speelt al meer dan duizend jaar een grote rol in de stad. Een belangrijk element uit de Buurkerk was de armenbroodtafel: een tafel waarbij elke zondag brood en geld uitgedeeld werd aan mensen die dat nodig hadden.

De Buurkerk was een kerk voor het volk, waar naast kerkdiensten ook verschillende gilden hun eigen altaar hadden. In 1603 liet Adriaan van Dashorst, gildebroeder van het Sint Eloyen Gilde, de Buurkerk een grote erfenis na. Dit werd besteed aan het wekelijks uitdelen van brood en geld aan twintig mensen die dat hard nodig hadden.

Omdat Utrecht dit jaar 900 jaar bestaat, blazen we de armenbroodtafel weer nieuw leven in. Armenbroodtafels worden allang niet meer gebruikt, maar nog steeds zijn er mensen die het niet breed hebben en wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Gelukkig zijn er nog steeds partijen die zich voor deze mensen inzetten, zoals bijvoorbeeld de Voedselbank. De hele zomer zamelen we samen met jou geld in voor de Voedselbank Utrecht, om mede-Utrechters te steunen, net zoals dat hier eeuwenlang ook gebeurde. Draag jij ook wat bij? Kom bij ons langs!

Afbeelding: Brooduitdeling aan de armen. Jozef Hoevenaar, 1870-1890. Acquarel op linnen. Beeld: Utrechts Archief