9 april 2019 t/m 14 april 2019

Museumweek; ontdek ons echte goud

De tweede week van april is Museumweek. Alle musea in Nederland worden in het zonnetje gezet.

Nederland telt vele prachtige museumcollecties over geschiedenis, beeldende kunst, natuurhistorie, economie, wetenschap, techniek en volkenkunde. Ze zijn het geheugen van een stad, een streek, van ons land en daarmee van onszelf. Musea vertellen verhalen die we niet mogen vergeten. Elke collectie toont ons een deel van een geweldig cultureel kapitaal – ons echte goud!

In Museum Speelklok ontdek je ons echte goud tijdens de Muzikale Rondleiding; het Konijn in de Kool! Samen met alle andere pronkstukken uiteraard. Willen jullie ons vermelden op social media? Gebruik dan de hastag #OnsEchteGoud in de vermelding!

Al jarenlang één van onze beroemdste stukken: het Konijntje in de Kool. Een populair stukje speelgoed voor de rijken, in 1911 gemaakt in Parijs. Kool en het konijn zijn gemaakt van papier-maché. Het kopje is bekleed met konijnenbont, de kool met groene zijde. Als het speeldoosje speelt komt het konijn naar buiten, eet zijn kool en verdwijnt weer. Jong en oud reageren verrukt als het konijntje zich laat zien. In 2007 was het te zien in het Guangdong Museum of Arts in China.