19 maart 2015 t/m 26 juli 2015

Muzikale Tour met Frans fietstintje

In het kader van de start van de Tour de France in Utrecht organiseert Museum Speelklok een sportieve rondleiding met een Frans tintje.

Vanaf 27 maart – 100 dagen voor de Grand Départ – tot en met 26 juli staat het museum in het teken van Frankrijk en wielrennen. Uiteraard fietst het collectiestuk De fietsende aap mee in een geel truitje!

fietsende aap met gele trui liggend

De gratis Muzikale Tour met Frans fietstintje is vanaf 27 maart t/m 26 juli elke dag en elk uur – op het halve uur – te volgen.

Museum Speelklok biedt al sinds jaar en dag aan alle bezoekers ieder uur een gratis rondleiding aan, waarin de zelfspelende muziekinstrumenten worden gespeeld en klinkende verhalen worden verteld. In het kader van Le Grand Départ gaat Museum Speelkok deze Muzikale Tour voorzien van een Frans fietstintje met onder andere Franse chansons en Tourgerelateerde liedjes. Luister onder andere naar La vie en rose van Edith Piaf op het gigantische kermisorgel De Schuyt en het nieuwe Utrechtse Tourlied Bon voyage van Blaudzun vanuit een Frans straatorgel. Ook de Franse collectiestukken worden extra in de schijnwerpers gezet. Zo zijn er een aantal topstukken afkomstig uit Parijs; het schitterende straatorgel De Gouden Limonaire, het schattige Konijn uit de Kool en de Kolibrieklok met zingende en huppelende kolibries. Uiteraard zal de automaat De Fietsende Aap zijn kunstje vertonen in een speciaal gebreide gele trui. Daarnaast krijgen bezoekers de unieke kans om tijdens de rondleiding zelf een orgel aan te drijven met een echte racefiets!

Op 27 en 28 juni en 3, 4 en 5 juli is het tussen 12.00 uur en 17.00 uur ieder moment van de middag mogelijk om het orgel aan de hand van de racefiets aan te drijven! Tijdens deze dagen zal een rondleider constant bij de fiets staan, zodat echt iedereen de kans krijgt zelf al fietsend het orgel aan te drijven!

Op 26 maart kwam er een hele Tourdelegatie waaronder Tourdirecteur Prudhomme samen met de Tourwinnaars Zoetemelk, Hinault, Janssen en Thévenet naar Museum Speelklok om als eerste met de Muzikale Tour met Frans tintje mee te gaan. Lees hier het bericht over de Kick-off voor de Tour de France

LTU-label-cmyk

Le Tour Utrecht