19 april 2021 t/m 25 april 2021

Nationale Museumweek 2021: #OnsEchteGoud

Ondanks dat de musea gesloten zijn, gaat van 19 t/m 25 april de Nationale Museumweek gewoon door! Ontdek samen #OnsEchteGoud tijdens de digitale Nationale Museumweek 2021. Op museum.nl vind je alle activiteiten, het Gouden Pronkstuk, Museumweek met Splinter, een game voor kids, het laatste nieuws en veel meer.

We vieren tijdens de Nationale Museumweek 75 jaar culturele vrijheid. Opmerkelijk dat we deze vrijheid nu vanuit onze huiskamers moeten vieren. De straten zijn leeg en de musea stil. Toch kijken we, juist nu, naar het culturele rijkdom dat Nederland te bieden heeft! De pronkstukken van de musea zijn digitaal te bewonderen en ook thuis kan je meedoen door je eigen kunstwerk te delen op de website van de museumweek. Kortom: Ontdek samen – juist nu – ons échte goud, in vrijheid.

Het Gouden Pronkstuk

Tijdens de Museumweek kun je ruim 400 pronkstukken van musea ontdekken in het virtuele Gouden Pronkstuk op het Museumplein. En je kunt ook meedoen! Stel je kunt zelf een museum inrichten: wat mag niet ontbreken? Doe mee en maak kans op mooie prijzen.

Ons pronkstuk

Het pronkstuk van Museum Speelklok is dit jaar de Dubbele Biphone. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden twee orgelboeken van dit straatorgel in beslag genomen. De bezetter wilde niet dat de Dubbele Biphone nog ‘Het Wilhelmus’ en de ‘Lippe Detmold-mars’ ten gehore zou brengen. De ‘Lippe Detmold-mars’ kwam namelijk uit het gebied waar de toenmalige Prins Berhard vandaan kwam.

Naast de Dubbele Biphone zijn er ook andere indrukwekkende verhalen over straatorgels, dansorgels, orgeldraaiers en carillons die een rol speelden bij de bevrijding, maar ook tijdens de bezetting.  Lees hier hun verhaal en luister naar de muziek van de instrumenten die een bijzondere rol hebben gespeeld.

Museumkids Escape Game

Speel tijdens de Museumweek hét spannendste museumdetectivespel. Ontrafel het mysterie van de verdwenen pronkstukken, waaronder onze Dubbele Biphone. Help mascotte Tikkit mee ze te vinden. Zeven dagen tijdens de Nationale Museumweek, met élke dag een nieuwe opdracht. Analyseer een politiedossier, bekijk videobeelden, bestudeer websites, los raadsels op, speur op sociale media en nog veel meer. Speel mee en win te gekke prijzen! Leuk en leerzaam voor de hele familie.