20 april 2020 t/m 26 april 2020

Nationale Museumweek: Museum Speelklok in #onséchtegoudTV

Ondanks dat de musea gesloten zijn, gaat van 20 t/m 26 april de Nationale Museumweek gewoon door! Dit jaar in digitale vorm. Bekijk #onséchtegoudTV met vrijdag Museum Speelklok in de uitzending!

We vieren tijdens de Nationale Museumweek 75 jaar culturele vrijheid. Opmerkelijk dat we deze vrijheid nu vanuit onze huiskamers moeten vieren. De straten zijn leeg en de musea stil. Toch kijken we, juist nu, naar het culturele rijkdom dat Nederland te bieden heeft! De pronkstukken van de musea zijn digitaal te bewonderen en ook thuis kan je meedoen door je eigen kunstwerk te delen op de website van de museumweek. Kortom: Ontdek samen – juist nu – ons échte goud, in vrijheid.

Ons échte goud TV

Iedere dag zend de Nationale Museumweek om 16.00 uur live #onséchtegoudTV uit. Hierin neemt presentator Sahil de kijkers mee naar verschillende musea in Nederland. Daarnaast ontvang hij een variatie aan gasten die elk een verhaal delen. Op vrijdag 24 april is Marian van Dijk, directeur van Museum Speelklok, als gast in de uitzending te zien! Kijken jullie ook mee? Klik hier om de uitzending te bekijken.

Ons pronkstuk

Het pronkstuk van Museum Speelklok is dit jaar de Dubbele Ruth. Dit dansorgel draagt een bijzonder verhaal met zich mee. Vele jaren speelde de Dubbele Ruth, gebouwd in 1922, op kleurrijke kermissen. Tot dit vermaak in 1942 door de Duitse bezetter verboden werd. Noodgedwongen werd het orgel en zijn orgelboeken opgeslagen op het terrein van de firma Hommerson in Breda. Toen daar een granaataanslag werd gepleegd, raakte een kist orgelboeken ernstig beschadigd. Een boek uit de kist kwam uiteindelijk naar ons museum. Het werd gekopieerd en opnieuw uitgeponst. Nadat de ontbrekende stukken weer muzikaal waren ingevuld kon het zijn klanken weer laten horen, tot aan vandaag de dag!

Een orgelboek van de Dubbele Ruth met beschadigingen.

Naast de Dubbele Ruth zijn er ook andere indrukwekkende verhalen over straatorgels, dansorgels, orgeldraaiers en carillons die een rol speelden bij de bevrijding, maar ook tijdens de bezetting.  Lees hier hun verhaal en luister naar de muziek van de instrumenten die een bijzondere rol hebben gespeeld.