30 maart 2018

9 t/m 15 april: Nationale Museumweek

Tijdens de Nationale Museumweek, 9 t/m 15 april, zet ook Museum Speelklok een bijzonder collectiestuk in de schijnwerpers. Het is slechts een klein instrumentje, maar al jarenlang één van onze beroemdste collectiestukken!

Het Konijntje in de Kool werd in 1911 gemaakt in Parijs en was een populair stukje speelgoed voor de rijken. Het konijntje komt uit de kool naar boven, onder begeleiding van een klein cilinderspeelwerk. De kool én het konijntje zijn van papier-maché gemaakt, waarbij het konijnenkopje met echt konijnenbont is bekleed en de kool met bladeren van groene zijde. Als het speeldoosje speelt komt het konijn naar buiten, eet zijn kool, kijkt behoedzaam om zich heen en verschuilt zich dan weer plotseling in zijn kool. Dit type konijn was rond 1900 een populair type instrument en werd in massa geproduceerd.

Vandaag de dag is het Konijntje in de Kool juist één van onze meest unieke en bekendste pronkstukken. Het is al jarenlang een groot succes bij onze bezoekers die verrukt reageren als het konijntje zich laat zien!

In 2007 maakte het konijn een wel heel bijzondere reis. Het was te zien in een tentoonstelling die Museum Speelklok maakte in het Guangdong Museum of Arts in China. Tijdens de Nationale Museumweek is het Konijntje in de Kool iedere rondleiding te bewonderen.

Nationale Museumweek

Tijdens de Nationale Museumweek zetten ruim 400 musea hun unieke collecties, het culturele kapitaal, volop in de schijnwerpers. Ontdek samen #OnsEchteGoud tijdens de Nationale Museumweek 2018. Van maandag 9 t/m zondag 15 april.