15 december 2022

Nieuw in het hoorspel: de fotoplayer

Het hoorspel in Museum Speelklok wordt vernieuwd! Nieuw is de fotoplayer: een enorm instrument dat vroeger werd gebruikt om stomme films te begeleiden.

Fotoplayers werden gebouwd vanaf 1908 om stomme films te voorzien van muziek en geluidseffecten. De bespeler, die met zijn instrument onder het filmdoek zat om mee te kunnen kijken, had de beschikking over twee afleesmechanieken voor de muziekrollen, die hij onafhankelijk voor en achteruit kon laten spoelen, om voor de juiste passage de juiste muziek te zoeken. Na de invoering van de sprekende film in 1927 stortte de handel in deze instrumenten volledig in. Dit instrument heeft origineel gestaan in het Princess Theatre in Fargo, North Dakota. Later kwam het in de verzameling van Fredy Künzle in Lichtensteig, Zwitserland en van daar naar Museum Speelklok. In het hoorspel zal er naast audio nu ook beeldmateriaal, zoals historische foto’s, te zien zijn. Het vernieuwde hoorspel zal naar verwachting midden december opengaan voor publiek.