28 januari 2021

Nieuw orgelbeeld in tentoonstelling Straatbeeld

Een prachtig nieuw orgelbeeld staat sinds kort te schitteren in de tentoonstelling Straatbeeld.

In oktober 2020 kocht Museum Speelklok het orgelbeeld genaamd De Turk op een veiling. Met de aankoop wist het museum te voorkomen dat het beeld mogelijk naar het buitenland zou verdwijnen. Het beeld hoort oorspronkelijk bij het gelijknamige draaiorgel De Turk, dat tegenwoordig in Deventer wordt geëxploiteerd door Stichting Draaiorgel De Turk.

Het orgelbeeld is onlangs toegevoegd aan de tentoonstelling Straatbeeld en is na de heropening te bewonderen door het publiek. Daarna zal het waarschijnlijk, na 100 jaar, worden teruggeplaatst op draaiorgel De Turk.

Het orgelbeeld

Draaiorgel De Turk werd in 1908 gebouwd door de Franse orgelfabrikant Limonaire Frères in opdracht van het Amsterdamse verhuurbedrijf van de Gebroeders Wanies. Sinds 1960 speelt het in Deventer waar het door een grote groep vrijwilligers wordt onderhouden en gekoesterd. Op 16 december 1991 werd het draaiorgel door de Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur op de lijst van de Wet tot behoud van cultuurbezit geplaatst. Dit betekent dat het orgel het land niet zomaar mag verlaten.

Het gelijknamige orgelbeeld is eigenlijk geen Turk, maar is uitgedost als een Zoeaaf met een zogeheten slaapmuts op. Zoeaven waren, van eind 19de tot midden 20ste eeuw, infanteristen uit het Franse leger met een Algerijnse afkomst. In 1915 verdween het boegbeeld van het orgel, toen het werd verbouwd. De naam van het orgel bleef echter gehandhaafd.