16 februari 2021

Nieuwe aanwinst: Weber Violano

Het is Museum Speelklok in de afgelopen maanden gelukt een nieuw werk aan de collectie toe te voegen: de Weber Violano.

Deze zeldzame Weber Violano van de gebroeders Weber uit ca 1923 bestaat uit een automatisch spelende piano én een register orgelpijpen, dat in een aparte kast in het instrument wordt verborgen. De orgelpijpen zijn zo geïntoneerd dat de klank nauwelijks van een echte viool onderscheiden kan worden. Bovendien beschikt het vioolregister over jaloezieën die onafhankelijk van elkaar open en dicht kunnen, waardoor veel dynamische verschillen mogelijk zijn. Ook de hamers van de piano kunnen de snaren harder of zachter aanslaan. Zo kan de dynamiek variëren van fluisterzacht tot bombastisch luid. Wie de Weber Violano hoort, ziet in gedachten een schemerige kamer uit begin 20e eeuw waar iemand in een leunstoel geniet van de expressieve livemuziek. Het instrument was zeer populair bij de gegoede burgers in de VS en Europa. Het hoge massieve meubel is vaak voorzien van karakteristieke lampjes, spiegels en schilderingen. Er zijn nog maar een paar exemplaren bewaard gebleven.

De Weber Violano is nu te zien en te horen tijdens de rondleidingen in het museum.