1 oktober 2022 t/m 2 oktober 2022

Ontdek de Knikkertikker tijdens Weekend van de Wetenschap

1 oktober t/m 2 oktober 13:00u 15:20u Museum Speelklok Kinderen, Volwassenen

Wij doen mee! Tijdens Weekend van de Wetenschap, op zaterdag 1 en zondag 2 oktober, zie je bij ons de gloednieuwe muziekmachine de Knikkertikker!

Speciaal voor Museum Speelklok ontwierpen Bart en Diede, allebei afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, een magische muziekmachine: de Knikkertikker. Waar lucht voor geluid zorgt bij de orgels in het museum, draait bij de Knikkertikker alles om de knikkers! Tijdens het Weekend van de Wetenschap geven Bart en Diede je in inkijkje in hoe deze miraculeuze machine werkt. Ook kun je daarna zelf proberen om muziek te maken door de knikkers van de knikkerbanen op de instrumenten te laten rollen.

De twee makers lieten zich inspireren door de ingenieuze technieken van de zelfspelende instrumenten in Museum Speelklok. Deze vaak kwetsbare collectiestukken kun je niet aanzetten maar deze nieuwe machine mag je dus ook zelf uitproberen. Kijk vooral ook even rond in het museum en zie hoe de draaiorgels, speelklokken en automaten werken.

Praktische info:

• Data: zaterdag 1 en zondag 2 oktober
  • Aanvang demonstraties: 13.00 / 14.00 / 15.00 uur
  • Duur: ongeveer 20 minuten
  • Aantal deelnemers: maximaal 15
  • Leeftijd: vanaf ongeveer 8 jaar
  • Toegang: gratis – de demonstraties vinden plaats in het museumcafé
  • Toegang museum: kijk hier voor toegangsprijzen

Over de makers
Bart en Diede zijn bedenkers van installaties en verhalenvertellers. Ze kwamen elkaar tegen tijdens hun studie aan de HKU. Sindsdien werken ze samen aan nieuwe, unieke interactieve ervaringen. Als kind waren ze al erg onder de indruk van de draaiorgels op straat en van Museum Speelklok, en dan vooral van de geniale techniek in de instrumenten. Ook waren ze gek op de eigenwijskaarten; kaarten die je zelf kunt maken in de Muziekfabriek van het museum en met een plingplong afspeelt. De twee makers werken graag volgens het Apple motto ‘Just Works’ wat uitnodigt tot veel uitproberen en experimenteren met techniek.

Meer weten over Bart en Diede? Kijk dan even op hun websites: bartjakobs.github.io en diede.co.