5 april 2016

Orgelrestaurator Hans van den Berg ontvangt erepenning

Tijdens de concertavond op 1 april 2016 is door het bestuur van de Kring van Draaiorgelvrienden de Romke de Waard penning uitgereikt aan onze collega Hans van den Berg.

Deze penning is na het overlijden van mr. Romke de Waard in 2004 door de KDV ingesteld om te worden uitgereikt aan personen of instellingen die zich in de geest van Romke de Waard op buitengewone wijze hebben ingezet voor het behoud van de draaiorgelcultuur in Nederland. Zo ook Hans van den Berg!

7. Hans_Atelier_Museum_Speelklok_(1_of_1)

Hans heeft zijn orgelliefde opgedaan in zijn jeugd in Den Helder. Het draaiorgel De Stolwijker was het instrument waar hij destijds echt door werd gegrepen. Na zijn diensttijd heeft hij het kerkorgelvak geleerd bij de firma Flentrop in Zaandam en bij Vermeulen in Alkmaar. De interesse in de draaiorgels was er nog steeds. De overstap maakte hij toen hij voor Henk Veeningen in De Wijk kon gaan werken. Samen restaureerden ze vele orgels die nog steeds in binnen- en buitenland te horen zijn.

In 1980 kwam Hans te werken als restaurator in het Museum van Speelklok tot Pierement. Hij was door Romke de Waard gevraagd deze functie te vervullen. Zijn eerste opdracht was de restauratie van het kermisorgel De Lange Gavioli. Nu, 35 jaar later, is Hans weer met dit orgel bezig en opvallend genoeg is slechts het leerwerk aan vervanging toe, de rest van het speelwerk is –dankzij de eerdere restauratie- nog in goede staat.

4. Hans_Atelier_Museum_Speelklok_(6_of_11)2. Hans_Atelier_Museum_Speelklok_(8_of_11)

Na de Lange Gavioli volgden nog vele instrumenten. En na zijn pensionering is Hans als vrijwilliger nog steeds actief in Museum Speelklok als adviseur met de uiterst belangrijke taak van het opleiden van een jonge generatie restauratoren. Hans weet jong en oud te enthousiasmeren door met grote passie de kennis over zijn vak te delen. Via Het Pierement en via zijn facebookaccount deelt hij nog de mooiste verhalen.

Gefeliciteerd Hans!