12 april 2020 t/m 13 april 2020

Vier Pasen met Museum Speelklok

Muzikale Rondleiding bij Konijn in de Kool

Op 12 en 13 april is het Pasen in Nederland. De Paashaas van Museum Speelklok staat daarom in het zonnetje!

Oké, eigenlijk is het een paaskonijn. En niet zomaar een konijn, maar het Konijn in de Kool. Het is een klein instrumentje, maar al jarenlang één van onze beroemdste collectiestukken! Nu het museum gesloten is met Pasen, staat het Konijn in de Kool online in de spotlight.

Het Konijntje in de Kool werd in 1911 gemaakt in Parijs en was een populair stukje speelgoed voor de rijken. De kool én het konijntje zijn van papier-maché gemaakt, waarbij het konijn met echt konijnenbont is bekleed en de kool met bladeren van groene zijde. Als de speeldoos met cilinderspeelwerkje speelt, komt het konijn naar buiten en eet zijn kool. Hij kijkt behoedzaam om zich heen en verschuilt zich dan weer plotseling in zijn kool. Dit type konijn was rond 1900 een populair type instrument en werd in massa geproduceerd.

Leuk voor thuis met Pasen

Omdat het museum tot 1 juni gesloten is, kan je nu thuis leuke activiteiten ondernemen om het museum in huis te halen. Lees bijvoorbeeld het verhaal van orgelaapje Toon en ontdek waarom hij zoveel van muziek houdt. Daarna kunnen kinderen een leuk masker van Toon knutselen of een mooie kleurplaat inkleuren van straatorgel de Lange Gavioli.

Op zoek naar meer uitdaging? Probeer dan onze Museum Speelklok Geluiden Quiz! Test je kennis over de collectie van het museum en probeer het juiste geluid aan de collectiestukken te koppelen. Zo beleef je de vrolijkheid van Museum Speelklok toch een beetje, maar dan in je woonkamer!