10 september 2022

Gratis rondleidingen Buurkerk op Open Monumentendag

10 september 10:30u 16:30u Museum Speelklok Volwassenen

Zaterdag 10 september vindt de 36e editie van de Open Monumentendag Utrecht plaats! In Museum Speelklok maak je een tijdreis door Utrecht tijdens de gratis rondleidingen door de Buurkerk.

In Utrecht zal Open Monumentendag in het teken staan van de viering van 900 jaar stadsrechten. Museum Speelklok organiseert op 10 september drie gratis rondleidingen door de Buurkerk, de bijzondere locatie van het museum. Om 10.30, 12.30 en 14.30 uur start en eindigt deze rondleiding in het museumcafé. Met een museumticket kun je daarna ook nog de collectie van het museum én de tentoonstellingen bezoeken, die dat weekend voor het laatst te zien zijn. Het complete programma van Open Monumentendag 2022 is te vinden op de website of in de speciale Monumentenkrant die vanaf 2 september wordt verspreid.

Over de Buurkerk

De Buurkerk speelt al meer dan duizend jaar een grote rol in de stad. Tot 1125 was ze de enige kerk die bestemd was voor de stedeling. Liefkozend werd zij ‘ecclesia civilis’ genoemd: kerk voor de ‘buren’. Ze verandert van uiterlijk, wordt verbouwd, groeit en krimpt en heeft verschillende functies. Sinds 1984 klinkt hier de muziek van Museum Speelklok.