3 november 2015

22 november: Smartlappenfestival

Zondag 22 november kan iedereen tussen 16:00 uur en 18:00 uur in het museumcafé van Museum Speelklok terecht voor de echte tranentrekkers, schuimend bier en heerlijke Hollandse hapjes.

Museum Speelklok geeft u niet alleen de kans om te dansen, zingen en te genieten van de levensliederen, maar vertelt u ook het verhaal achter ‘de Smartlap’. Het woord smartlap bestaat ongeveer 60 jaar, maar sentimentele liederen bestaan al sinds mensenheugenis. Al eeuwenlang zingen straatzangers aangrijpende liederen en vanaf de 19e eeuw begeleidden ze zichzelf daarbij vaak met een buikorgel. Ter ondersteuning hadden deze mannen vaak een roldoek bij zich. Een roldoek bevatte de ‘songtekst’ zodat iedereen mee kon zingen. Voor de ongeletterden waren er vaak indrukwekkende illustraties om het verhaal te volgen. Kom dus zondag 22 november tussen 16:00 uur en 18:00 uur naar Museumcafé Klok en zing mee!

Smartlappenfestival in Museum Speelklok