9 mei 2016

Tentoonstelling Geweven Muziek

Van 18 maart t/m 14 augustus is de tentoonstelling Geweven Muziek te bezoeken in Museum Speelklok. De tentoonstelling laat niet alleen draaiorgelmuziek horen, maar ook zien: in geweven vorm!

Geweven Muziek brengt op verrassende wijze twee oude ambachten samen: dat van de orgelman en dat van de wever. De makers van deze tentoonstelling – het design duo Glithero – kozen niet voor een nostalgisch beeld van de oude ambachten, maar voor een moderne, filosofische vertaling ervan. Ze hebben de oude technieken op een nieuwe manier ingezet. Ze hebben orgelmuziek geweven!

Museum Speelklok tentoonstelling Geweven Muziek Utrecht

Foto Petr Krejčí

Orgelboekmaker en wever

Glithero koos de ambachten van orgelboekmaker en wever, vanwege de grote overeenkomst: in beide gevallen ponst de ambachtsman kaarten die een machine aansturen. Deze overeenkomst fascineerde de ontwerpers; zij besloten het patroon van een orgel-ponskaart te gebruiken als input voor een weefgetouw waarmee draaiorgelmuziek is geweven. Het prachtige resultaat – tafellakens en sjaals met orgelmuziek – is ontwikkeld in het TextielLab van het TextielMuseum in Tilburg en te zien in de tentoonstelling.

Ambachtsmannen aan het werk

In de film bij de tentoonstelling toont Glithero twee ambachtsmannen aan het werk. Glithero wil met de film en tentoonstelling – net als Museum Speelklok – de kennis, herinneringen, routines en gebruiken van deze ambachtsmannen en hun vak ‘bewaren’.

Glithero

De tentoonstelling Geweven Muziek werd een aantal jaar geleden door Glithero gemaakt in opdracht van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Glithero bestaat uit Sarah van Gameren (Nederland) en Tim Simpson (Engeland). Beiden volgden verschillende designopleidingen, waaronder die aan het Royal College of Art in Londen en de Design Academy Eindhoven. Sinds hun studie werken ze samen aan projecten in diverse Europese steden. De tentoonstelling Geweven Muziek is te zien tot en met 14 augustus 2016.