10 september 2021 t/m 29 oktober 2021

Themarondleiding: Symfonie van Meerstemmigheid

10 september t/m 29 oktober 13:00u 14:00u Museum Speelklok Kinderen, Volwassenen

De wonderbaarlijke zelfspelende instrumenten van Museum Speelklok zien er vaak prachtig uit en zijn voorzien van indrukwekkende technische snufjes. Maar deze instrumenten zijn meer dan alleen technische hoogstandjes of muziekdragers. Ze dragen ook de tekenen van hun verleden. Het zijn dragers van verhalen. Verhalen over herkomst, productie, verbeelding en status.

Een bewustzijn van een koloniaal verleden in relatie tot onze objecten is er tot op heden eigenlijk niet geweest. Dat terwijl sommige van onze muziekautomaten karikaturale figuren bevatten die mensen uit Afrika en Azië moeten verbeelden. Bovendien bestaat een deel van ons repertoire uit muziek die onder andere oorsprong heeft in muziek die tot slaafgemaakten uit Afrika meenamen naar Amerika.

Geïnspireerd door de actuele maatschappelijke ontwikkelingen hebben we nog eens kritisch naar onze collectie gekeken en geprobeerd onze Europese blik los te laten. Dit leidt hopelijk tot een gelaagdheid in meerdere perspectieven en heeft geresulteerd in Swing! Een reeks van vier avondvullende concerten met onder andere optredens van Izaline Calister, Bluegrass Boogiemen, Denise Jennah en Shailesh Bahoran. Het project Swing! is een eerste aanzet om meerdere perspectieven op onze collectie zichtbaar en hoorbaar te maken. Deze themarondleiding maakt onderdeel uit van dit project en zal op drie vrijdagen in september en drie in oktober om 13:00 worden verzorgd.

Tijdens deze thema rondleiding duiken we dieper de geschiedenis in en gaan we op zoek naar de tot dusver verborgen verhalen achter de verschillende objecten. We gaan daarnaast ook luisteren naar prachtige muziek zoals jazz, blues en ragtime die op onze instrumenten te horen zijn. Verder staan we open voor input en verhalen van onze bezoekers.

Praktische Informatie

• Data: 10, 17, 24 september & 1, 8, 29 oktober