6 maart 2018

Iedere dinsdag in maart: Muziektour ‘Grote Componisten’

Conservator demonstreert ‘live’ muziek van Händel, Haydn en Mozart op mechanische muziekinstrumenten.

Conservator en musicoloog Marieke Lefeber laat iedere dinsdag in maart ‘livespel’ horen van grote componisten op de instrumenten uit de collectie van Museum Speelklok. Luister onder andere naar composities van Mozart, Haydn, Händel en Prokofiev op mechanische muziekinstrumenten.

Technische hoogstandjes

Lefeber is musicoloog en zal tijdens de tour meer inzicht geven in de technische mogelijkheden om klinkende muziek te ‘vangen’ vóór de tijd van opgenomen muziek. Door de uitvinding van de muziekcilinder was het voor nu nog bekende componisten, waaronder Händel, Haydn, Mozart en Prokofiev mogelijk om hun werk vast te leggen en door te geven aan het nageslacht. Het gaat dan zowel om composities speciaal voor mechanische muziekinstrumenten als arrangementen van bestaande composities. In sommige gevallen stonden de componisten zo dicht bij het proces, dat ze zich hebben bemoeid met de exacte uitvoering van hun muziek!

Haat-liefdeverhouding van Mozart

Niet alle componisten vonden het leuk om te componeren voor mechanische muziekinstrumenten. Zo is bekend dat Mozart niet graag werkte aan een bepaalde compositie voor een klein orgel, omdat de klank van de kleine, hoge pijpjes hem niet aanstond; grotere mechanische orgels spraken hem juist wel aan. Componeren voor dit type instrumenten had zeker voordelen. Zo speelt een Flötenuhr (orgelklok) van Museum Speelklok zulke virtuoze muziek van Haydn, dat deze nooit op deze manier door een mens uitgevoerd kan worden.

Praktische informatie

• Dagen: dinsdag 6 maart, dinsdag 13 maart, dinsdag 20 maart en dinsdag 27 maart
  • Let op: Conservator Marieke geeft vier keer dezelfde rondleiding. Het gaat dus niet om een reeks aan opeenvolgende rondleidingen met verschillende verhalen.
  • Starttijd: 14:00 uur
  • Duur: 45 minuten
  • Taal: alleen Nederlands
  • Let op: er zijn maar een beperkt aantal plekken (20) per rondleiding beschikbaar, dus meld u op tijd aan