3 oktober 2019 t/m 31 oktober 2019

Themarondleiding: powervrouwen die orgels douwen

3 oktober t/m 31 oktober 11:00u 12:00u Museum Speelklok Volwassenen

De wereld van de automatische muziek lijkt soms op het eerste gezicht een mannenwereld. Maar is dit wel terecht?

Welke vrouwen hebben een rol gespeeld in de geschiedenis van deze bijzondere instrumenten? Ontdek het iedere donderdag in oktober tijdens de exclusieve themarondleiding: Powervrouwen die orgels douwen.

De zelfspelende muziekinstrumenten van Museum Speelklok zijn stuk voor stuk bijzondere uitvindingen. Het museum besteedt uitgebreid aandacht aan de uitvinders en componisten die met hun creativiteit prachtige muziek ten gehore brachten. De kopstukken van de automatische muziek lijken op het eerste gezicht echter haast allemaal man te zijn. Wat dacht je van de speelklokken die worden gezien als echte ‘toys for boys,’ de pronkstukken van de heer des huizes? Of het iconische beeld van straatorgel met zijn orgeldraaier; sterke mannen die plezier brachten naar de Nederlandse steden? Is automatische muziek dan het domein van de man? Zeker niet!

Er waren genoeg vrouwen die ook mechanische instrumenten verzamelden, zelfs hielpen bouwen of het zakelijke brein achter de instrumenten bleken te zijn. En er bestonden ook orgelvrouwen, die heus niet over zich heen lieten lopen. De rol van de vrouw in de geschiedenis gaat te vaak onbezonnen aan ons voorbij. In Museum Speelklok willen we hun verhalen laten klinken! Deze exclusieve rondleiding, die wordt gegeven door Historicus Timo Houtekamer, zal kijken naar bijzondere en verrassende verhalen over vrouwen in de geschiedenis van de automatische muziek.

Praktische info

De rondleidingen vinden plaats op:
– Donderdag 3 oktober om 11 uur
– Donderdag 10 oktober om 11 uur
– Donderdag 17 oktober om 11 uur
– Donderdag 24 oktober om 11 uur
– Donderdag 31 oktober om 11 uur

Het maximum aantal deelnemers per rondleiding, met een duur van ongeveer 45 minuten, ligt op 30 personen. Wil je deelnemen aan de rondleiding tijdens de Maand van de Geschiedenis? Dan is het belangrijk om je van tevoren aan te melden. Deelname aan de rondleiding is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs voor het museum. Je kan je aanmelden door te mailen naar info@museumspeelklok.nl of door te bellen naar 030-2326082. Iedereen is van harte welkom!