17 maart 2022

Donderdag 17 maart: GIST concert Tsjilp!

17 maart 19:30u 22:00u Museum Speelklok Volwassenen
Bestel tickets

De lente nadert! Deze editie van de concertserie van muziekcollectief GIST staat in het teken van vogelgeluiden.

Sinds zijn vroege jeugd kwam jazzsaxofonist en componist Ad Colen elke vakantie in een huisje vlak over de grens met België. Een plek midden in een uitgestrekt bos, waar geen stromend water en elektriciteit is. Hier speelde hij samen met de vogels en vond hij de inspiratie voor een uniek muziekproject: A Bird’s Eye View. Hij analyseerde het ritme en de melodielijnen van verschillende zangvogels en verwerkte die muzikale bouwstenen tot vernieuwende composities. In 2018 nam hij met zijn groep Colen – met Mike Roelofs op toetsen, Yonga Sun op drums, Rogier Hornman op cello en Dion Nijland op contrabas – het gelijknamige album op, dat lovende kritieken kreeg.

Vanavond presenteert hij nieuwe composities rond nieuwe vogels, en gaat de groep verder met het scheppen van een muzikaal vogeluniversum door live te improviseren met samples van zangvogels. Een duet met de nachtegaal, grooven met de rietzanger, van de hak op de tak springen met de troupial, of je laten meevoeren door de magie van de Orpheuswinterkoning.

En zoals u mag verwachten op een GIST-avond zullen de overige leden van het collectief ook hier en daar inspringen in deze lentevreugde. Tsjilp!

Ad Colen – saxofoons en composities
Mike Roelofs – toetsen
Dion Nijland – contrabas
Rogier Hornman – cello
Yonga Sun – drums

De dagbladen over A Bird’s Eye View:

Volkskrant **** “Er valt buitengewoon veel te genieten hier, bij iedere keer luisteren meer.”
NRC **** “ Een prachtige hommage aan vogelzang”.
Trouw **** (concert Bimhuis ) “Dat Colens muziek in de eerste plaats voortkomt uit luisteren komt tot uiting in de vele nuances en fijne details. Dat gecombineerd met een fris- en speelsheid zorgde ervoor dat de plaat ‘A Bird’s Eye View’ zo sterk werd en datzelfde geldt voor dit concert.

GIST is een Utrechts muzikantencollectief dat staat voor grensoverstijgende jazz die raakt en verrast. GIST presenteert muziekprojecten op bijzondere locaties en zoekt daarbij graag naar spannende presentatievormen en samenwerkingen. In deze concertserie in Museum Speelklok wordt er regelmatig gebruik gemaakt van de collectie van het museum.
In GIST komen verschillende generaties samen: de jonge pianiste en geluidskunstenaar Gemma Luz Bosch en trompettist Ruben Drenth, naast meer gearriveerde musici als Dion Nijland (contrabas), Steven Kamperman (klarinet) en Mark Alban Lotz (fluit). GIST laat zien dat het muzikaal borrelt in Utrecht!

www.gistmuziek.nl