16 augustus 2016

De Drie Pruiken op het Uitfeest

Nog steeds is het orgel De Drie Pruiken regelmatig tijdelijk even verdwenen uit de collectie van Museum Speelklok. Zo ook op 4 september, want dan laat het bijzondere orgel zijn prachtige klanken horen tijdens het Uitfeest in Utrecht. Kom jij ook luisteren?

De Drie Pruiken

Het straatorgel De Drie Pruiken is een klinkend topstuk van Museum Speelklok. Rond 1900 werd het door het Parijse Gavioli et Cie gemaakt als kermisorgel. Daarna speelde het in Manchester, maar sinds 1923 is het als straatorgel in Nederland. In 1952 verbouwde Gijsbert Perlee het orgel. De drie beelden werden er toen op geplaatst, waarna het orgel ‘De Drie Pruiken’ werd genoemd. Het speelde een rol in de eerste versie van de film Ciske de Rat. Bovendien reisde ‘De Drie Pruiken’ in 2010 naar Shanghai om daar te pronken in het Holland-paviljoen op de Wereldtentoonstelling. De traditie van draaiorgels in Nederland is voor een groot deel te danken aan het verhuurbedrijf dat door Leon Warnies in 1875 werd opgericht. Orgeldraaiers hoefden geen duur orgel aan te schaffen en te onderhouden, maar konden dit bij hem huren.

Kijk voor het gehele programma op de website van Culturele Zondagen.

UF16_beeldmerk_liggend_300dpi