14 januari 2021

Verhalen uit de draaiorgelcultuur

14 januari 17:00u 23:00u Online Volwassenen

Bekijk de beelden van veelbetekenende en markante orgelmannen en -vrouwen.

In het kader van het Oral History Project rond de draaiorgelcultuur in Nederland zijn er diverse interviews gehouden met verschillende befaamde orgelmannen en -vrouwen. De straatorgelcultuur is een prachtige cultuur die niet verloren mag gaan, en een groot deel van deze cultuur zit in de mensen.

Bekijk de video’s waarin o.a. Tine en Leon Perlee, Ruud Brienen, Joop Budding, Jan Kees de Ruijter, Pieter van Aken en Franky Vlaeminck hun verhaal vertellen. Een prachtig tijdsdocument, dat zover terug gaat als de geïnterviewde zich kunnen herinneren. We leggen een deel van de Nederlandse geschiedenis rondom straatorgels vast, via de verhalen van orgelbouwers en restauratoren, exploitanten, orgeldraaiers en liefhebbers, inclusief de jongste generatie.

Het Oral History Project is onderdeel van de tentoonstelling Straatbeeld, die nu te zien is in het museum. In de tentoonstelling zijn drie van de in totaal acht interviews te zien. Bekijk hieronder één van de andere vijf video’s van het Oral History Project. Het woord is aan Jan Kees de Ruijter en hij vertelt over zijn werk als arrangeur van draaiorgelmuziek. Meer afleveringen vind je terug op het YouTube-kanaal van Museum Speelklok of op de videopagina.

RTV Utrecht DocU: De kunst van draaiorgels